سه شنبه , 3 مهر 1397
خانه » مبادی طراحی » سبکهای معماری » معماری سبک باهاوس Bauhaus
معماری سبک باهاوس Bauhaus

معماری سبک باهاوس Bauhaus

معماری سبک باهاوس Bauhaus

معماری سبک باهاوس Bauhaus اثار ارائه شده در این زمینه:
استاد راهنما دکتر امامیان فر

زمستان ۹۴ دانشگاه دولت اباد مکتب باهاوس امیر خادم الذاکرین (پاور) حجم دانلود
۲/۰۳ مگابایت کد خرید ۱-۱۳-۰۴

 

معماری سبک باهاوس Bauhaus

باهاوس: مدرسه ای که یک سبک معماری شد.
باهاوس نام یک مکتب معماری است
که از نام مدرسه هنر و معماری باهاوس در آلمان گرفته شده است..
این مدرسه معماری که از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ فعالیت می کرده است،
پیشگام مدرنیسم در معماری بود و دستاوردهای آن هنوز نیز در رشته های هنر و معماری به دانشجویان تدریس می شود.
ساختمان و کارگاه های این مدرسه در دو شهر دسائو و وایمار آلمان از سال ۱۹۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

مدرسه معماری باهاوس که در زبان آلمانی به معنی «خانه معماری» است،
در دوران فعالیت چهارده ساله خود در آلمان، در سه شهر مختلف و تحت نظر سه آرشیتکت بزرگ
که مدیریت باهاوس را نیز بر عهده داشته اند، فعالیت کرده است.
این مدرسه ابتدا از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۵ در شهر وایمار، سپس از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۲ در دسائو و بالاخره از سال ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۳
، یعنی زمانی که این مدرسه به دستور حکومت نازی آلمان تعطیل شد، در برلین فعالیت می کرد.
مدیریت این مدرسه نیز به ترتیب بر عهده والتر گروپیوس (۱۹۱۹ تا ۱۹۲۸)،
هانیس مه یر (۱۹۲۸ تا ۱۹۳۰) و میس وان دروهه (۱۹۳۰ تا ۱۹۳۳) بود.

معماری سبک باهاوس Bauhaus

باهاوس در سال ۱۹۱۹ توسط والتر گروپیوس در شهر سنتی و قدیمی وایمار تأسیس شد.
هدف اولیه از تأسیس مدرسه باهاوس، ایجاد مکانی بود
که ترکیبی از مدارس معماری، صنایع دستی (چون نجاری، آهنگری و…) و آکادمی هنری بود.

گروپیوس اعتقاد داشت که با پایان جنگ جهانی اول، دوره جدیدی از تاریخ آغاز شده است
و قصد داشت در مدرسه باهاوس، سبک معماری جدیدی را که بازتابی از این دوران باشد،
به وجود بیاورد. به اعتقاد گروپیوس، این سبک معماری که می شد اصول آن را به تمام کالاهای مصرفی تعمیم داد،
باید ارزان، کارکردگرا و سازگار با تولید انبوه می بود.
گروپیوس برای دستیابی به این هدف، می خواست هنرمندان و صنعت گران را با هم متحد کند تا به محصولی کارکردی و قابل استفاده،
و در عین حال با ارزش از لحاظ هنری، دست یابد.
این ایده در بیانیه افتتاحیه مدرسه باهاوس به خوبی مشخص است:
«ما در پی آنیم که جامعه تازه ای از هنرمندان پدید آوریم
تا در میان آن ها دیگر تعصب حرفه ای که اکنون چون دیواری بلند هنرمندان و صنعتگران را از هم جدا می سازد، وجود نداشته باشد.»

برنامه ریزان مدرسه باهاوس هنرهای زیبا را از صنایع دستی کاربردی ممتاز و متفاوت نمی  دانستند و بر این باور بودند
که هنر و معماری مدرن باید پاسخگوی نیازها و اقتضائات جامعه صنعتی مدرن باشد
و طراحی خوب باید از عهده آزمون های زیباشناختی و مهندسی برآید.
ویژگی عمده سبک باهاوس تکیه هر چه بیشتر بر کارکردگرایی،
بهره گیری بهینه از خواص مواد و مصالح صنعتی، احتراز از تزئینات تجملی در نمای ساختمان ها و فرآورده های صنعتی بود.
دستیابی به نوعی هماهنگی بین ضرورت های کارکردی و کیفیت زیباشناختی، خوش ساختی و خوش ترکیبی محصولات صنعتی از دیگر اهداف موسسان مدرسه باهاوس بود.

درباره‌ی دکتر علی امامیانفر

علی امامیانفر دکتری معماری-....

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

error: این محتوا غیرقابل کپی است