پنج شنبه , 2 شهریور 1396
خانه » مبادی طراحی » مشاهیر معماری » پل ابکار. تحلیل معماری، بررسی اثار و فرایند طراحی.
پل ابکار

پل ابکار. تحلیل معماری، بررسی اثار و فرایند طراحی.

پل ابکار

پل ابکار. پژوهشهای انجام شده در این باره

استاد راهنما. دکتر علی امامیان فر

پل ابکار گرداورنده محمد فاطمه سرال بهار ۹۶ موسسه اموزش عالی امین دانلود فایل پاور پوینت حجم ۵/۴۶ مگابایت کد خرید ۱-۱۸-۰۳

پل ابکار بیوگرافی

پل آبکار زاده ۱۲۸۷ خورشیدی در تهران- درگذشته اردیبهشت  در سن ۶۱ سالگی ۱۳۴۹ در تهران، وی از معماران نوگرای ایرانی ارمنی‌تبار بود.
پل آبکار در سال ۱۲۸۷ خورشیدی برابر با ۱۹۰۸ میلادی در خانواده‌ای نسبتاً مرفه دیده به‌دنیا آمد.
او تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان «سن لویی» تهران گذراند و در سال ۱۳۰۴ برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت.

دیپلم متوسطه خود را از دبیرستان اورلئان فرانسه گرفت
و در همان سال در «دانشگاه سن لوک»، بروکسل در رشته معماری،
دوره‌های شبانه مجسمه‌سازی، مقاومت مصالح، دکوراسیون و منبت‌کاری را نیز طی کرد.

پل آبکار در سال ۱۳۱۶ خورشیدی به تهران بازگشت و در سازمان‌های دولتی عهده دار مشاغل فنی گردید.
هفت سال رئیس دفتر فنی گمرکات و هفده سال رئیس دفتر فنی وزارت دارایی بود.
سپس مسئولیت دفتر فنی شهربانی کل را عهده‌دار شد و در سال ۱۳۴۸ با درجه همردیف سرهنگ بازنشسته شد.

پل ابکار اثار

پل آبکار از پیشروان جنبش نوگرایی معماری در ایران بود.
ساختمان‌های آبکار با آجر بهمنی او با ورودی‌های کمی فرورفته و سنگ‌هایی که در اطراف آن نصب شده قابل شناسایی است.
پل آبکار با ویژگی اصلی استفاده از آجر بهمنی و ورودی‌های تو رفته با حاشیه سنگی در الگوی مسکن تهران شناخته می‌شود.

از آثار وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
«ساختمان بی سیم»،
«کلیسای ارامنه کاتولیک»،
سینما نیاگارا،
«مدرسهٔ کر و لال‌های باغچه‌بان.
کلیه ساختمان‌های پیشکاری‌ها و ادارات وزارت دارایی استان‌ها و ساختمان‌های گمرکات.
پل آبکار تعداد زیادی ویلای مسکونی نیز ساخت و آخرین پروژه او در مسابقه طرح کاخ شهرداری تهران برنده اول شد که اجرا نگردید.

عمارت کلاه فرنگی

معماری عمارت کلاه فرنگی (ایستگاه رادیو) بی سیم تهران:
بنای گنبددار بی‌سیم قصر با توجه به این که از اولین فرستنده‌های تلگرافی کشور است و در زمان خود از فنآوری‌های وارداتی غرب بهره می‌جست‌،
از جهت استحکام و استواری که از مشخصه‌های بناهای سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ش‌، محسوب می‌شود،
عملکرد انحصاری خاص‌، موقعیت جغرافیایی و فرهنگی‌، ارتباط آن با سایر بناهای پیرامون و … قابل بررسی و تأمل است‌.

بنای بی‌سیم قصر قاجار، بی‌سیم پهلوی‌، بی‌سیم قصر یا کلاه فرنگی از جمله بناهای واقع در اراضی قصر قاجار است‌.
ساخت بنا در سال۱۳۰۳ ش‌، به اتمام رسید و در ۳/۱۲/۱۳۰۶به طور رسمی افتتاح شد.
ساخت عمارت رادیو ایران نیز درسال ۱۳۱۷ ش شروع و در ۴/۲/۱۳۱۹ افتتاح شده‌است‌.
معمار آن احتمالاً ابراهیم معمار باشی‌، از معماران وزارت پست و تلگراف در اواخر قاجار، بوده و معمار عمارت رادیو ایران نیز احتمالاً پل آبگار و پیمان‌کار آن شرکت هوختیف آلمانی است‌.
بی‌سیم قصر در محوطه‌ای در حدود ۱۷/۵ هکتار قرار گرفته است‌.
مساحت کل زمین ۲۱۱۵۴۴ مترمربع و مساحت بنا ۶۵۰ متر مربع است‌.

معماری عمارت کلاه فرنگی

بنای کلاه فرنگی چه از نظر معماری و چه عملکرد آن‌،
در سری بناهای سال‌های اولیه دوره پهلوی اول قرار می‌گیرد که بیش‌تر اقتباسی از سبک‌های معماری غربی است‌.
این شیوه در بنای اداره پست میدان مشق و سایر بناها نیز قابل رؤیت است‌.
بنای بی‌سیم قصر دارای نمایی متقارن است‌، اما در طراحی پلان‌ها این تقارن رعایت نشده است‌.

ورودی بنا محور این تقارن است و کلاه فرنگی در محل تقاطع محورهای تقارن پلان قرار گرفته است و به طورکلی سلسله مراتب نما بدون توجه به پلان پشت آن صورت گرفته‌است‌.
ورودی بنا در ضلع غربی واقع شده و سردری مزین دارد. ورودی در مرکز نمای غربی قرار گرفته و در هر طرف آن سه ردیف پنجره تعبیه شده است‌.
این نما دارای تزیینات حجاری‌، گچ‌بری و نما آجر است‌. نمای جنوبی و شمالی هم هرکدام دارای سه ردیف پنجره است‌.

عمارت کلاه فرنگی تزیینات

تزیینات و یا عناصر اصلی تزیینی بنا آجر است که جزء اصلی سازه بنا محسوب می‌شود.
در نماسازی‌، قاب‌های پنجره‌ها و ورودی‌ها به صورت نیم دایره خود نمایی می‌کند، که از مشخصه‌های بارز معماری دوره قاجار است‌.
در پیشانی بنا هم از آجر به صورت تزیینی استفاده شده است‌. در نمای غربی‌، بالای برخی از پنجره‌ها گچ‌بری به صورت نقوش اسلیمی دیده می‌شود.
تزیینات سنگی کنار ورودی شمالی نیز حایز اهمیت است‌.

به طورکلی‌، منبت کاری و سنگ‌بری در تزیین بنا نقش داشته است‌. تزیینات چوبی درب ورودی مقابل ملاحظه است‌.
پنجره‌ها چوبی و تزیینات فلزی موجود روی شیروانی و کلاه فرنگی و دست‌گیره‌های درب ورودی مشخص هستند.
در فضاهای داخلی‌، عنصر تزیینی خاصی به چشم نمی‌خورد.
پله‌ها سنگی‌، نما عموماً آجری‌، نقش برجسته‌ها گچی‌، ابزارها آجری‌، پنجره‌ها چوبی و پوشش بام به صورت فلزی و شیب‌دار است‌.

سقف‌ها متشکل از تیرهای چوبی و گچی شده هستند.
در محل اتصال دیوارها با سقف‌، گوشه سازی‌هایی اجرا شده است‌.
پوشش بام به صورت شیروانی است که توسط خرپاهای چوبی نگه داشته شده است‌.
پوشش کلاه فرنگی نیز به شکل گنبد فلزی (مس‌) ساخته شده است‌.
درقسمت شرقی بعدها (احتمالاًدرسال ۱۳۱۶) الحاقاتی به جنوب و شمال بنا اضافه شده است‌.

ساختمان راددیو

کلیسا ارامنه کاتولوک (سرژ مقدس)

درباره‌ی دکتر علی امامیانفر

علی امامیانفر دکتری معماری-....

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + سیزده =

error: این محتوا غیرقابل کپی است