پنج شنبه , 2 شهریور 1396
خانه » مبادی طراحی » مشاهیر معماری » کریم طاهرزاده بهزاد. تحلیل، بررسی اثار و فرایند طراحی
کریم طاهرزاده بهزاد

کریم طاهرزاده بهزاد. تحلیل، بررسی اثار و فرایند طراحی

کریم طاهرزاده بهزاد

کریم طاهرزاده بهزاد. تحلیل، بررسی اثار و فرایند طراحی
پژوهشهای انجام شده در این باره:
استاد راهنما: دکتر علی امامیان فر

کریم طاهرزاده بهزاد گرداورنده مهدی ابوترابی موسسه اموزش عالی امین بهار ۹۶ دانلود فایل پاور پوینت حجم ۲/۱۸ کد خرید ۱-۲۳-۰۳

کریم طاهرزاده بهزاد بیوگرافی

كريم طاهرزاده بهزاد در سال ۱۲۶۷ در تبريز متولد مي شود و خيلي زود در سن ۱۹ سالگي يعني در اواسط سال ۱۲۸۶ به مشروطه خواهان مي پيوندد.
او سپس وارد فرقه اجتماعيون عاميون و عضو فدائيان تبريز مي شود و سرپرستي مدافعان سنگر محله چرنداب تبريز را برعهده مي گيرد.
پس از تسليم كليه محلات شهر كه توسط فدائيان محافظت مي شد به گروه محله اميرخيز مي پيوندد كه توسط ستارخان محافظت مي شد.
بعدها، پس از آشفته شدن اوضاع شهر و شهادت آزاديخواهان مشروطه به استانبول مي رود و با تاثيرپذيري از برادرش،
حسين طاهرزاده بهزاد (كه بعدها رئيس اداره هنرهاي مستظرفه ايران شد) به تحصيل معماري مي پردازد.

او پس از پايان تحصيلاتش در دانشكده هنرهاي زيبا در وزارت اوقاف استانبول مشغول به كار مي شود،
و در نهايت بعد از ۹ سال اقامت در استانبول، به دعوت كاردار سفارت استانبول در آلمان، راهي برلين مي شود.
او در برلين با كاظم زاده ايرانشهر مدير مجله ايرانشهر هم خانه مي شود،
و با افرادي چون جمال زاده، رضا تربيت، تقي زاده و نيز كاظم زاده ايرانشهر در انتشار مجله كاوه همكاري مي كند.

در همين دوران، طاهرزاده بهزاد كتابي را تحت عنوان «سرآمدان هنر» در برلين و در چاپخانه ايرانشهر به چاپ مي رساند،
كه از اولين كتاب هايي است كه توسط يك ايراني در زمينه هنر و معماري ايران و با ديدگاهي تحقيقي نگاشته شده است.
طاهرزاده بهزاد در نهايت در آذر ماه ۱۳۰۵ به ايران باز مي گردد و پس از دو سال فعاليت در تهران،
به دعوت انجمن آثار ملي، براي تهيه طرحي براي مقبره فردوسي عازم مشهد مي شود.

کریم طاهرزاده بهزاد

او شش سال و نيم در مشهد فعاليت مي كند كه حاصل آن بناهايي از قبيل آرامگاه فردوسي،
بيمارستان شاهرضا، دبيرستان شاهرضا، تئاتر شير و خورشيد و احداث خيابان فلكه و بناهاي متعدد ديگري است.
طاهرزاده بهزاد پس از آن مجدداً به تهران بازمي گردد و در اين دوران،
فعاليت هاي متعددي مانند طراحي نماي شمالي مجلس، تهيه طرح دانشگاه جنگ، اصلاح بناي نيمه تمام بيمارستان راه آهن و … انجام مي دهد.

او همچنين يكي از بنيانگذاران آموزش آكادميك معماري در ايران و موسسان شعبه مهندسي و معماري در مدرسه هنرهاي زيباست،
و در كنار افرادي چون مهندس فروغي و صديقي و مهندس دوبرول فرانسوي برنامه اي براي تدريس در رشته هاي معماري تهيه مي كنند.

طاهرزاده بهزاد پس از بازنشستگي عمدتاً به كار نويسندگي مي پردازد
و كتاب «قيام آذربايجان در انقلاب مشروطه ايران» را به رشته تحرير درمي آورد،
كه اين كتاب در سال ۱۳۳۴ به عنوان كتاب برگزيده سال معرفي مي شود.
طاهرزاده بهزاد معمار و مهندس و هنرشناس ايراني
در مرداد ماه ۱۳۴۲ در تهران در سن ۷۵ سالگي فوت كرد و در امامزاده قاسم به خاك سپرده شد.

كريم طاهرزاده مقبره فردوسی

از جمله بخش هاي خواندني و جالب توجه كتاب «معماري كريم طاهرزاده بهزاد» فصلي است،
كه به سرگذشت ساخت مقبره فردوسي و انواع و اقسام طرح هاي ارائه شده مي پردازد.
در پاييز سال ۱۳۰۱ هجري شمسي جمعي از رجال و دانشمندان درجه اول كشور گردهم آمدند،
تا… جمعيتي به نام انجمن آثار ملي تاسيس كنند.

به مناسبت نزديك شدن هزارمين سال ولادت فردوسي،
به منظور بزرگداشت اين شاعر گرانقدر آرامگاه اين شاعر از اهميت بسزايي برخوردار شد و ساخت آن در دستور كار انجمن قرار گرفت.
مولفين كتاب، آنگاه حكايت طرح هاي ارائه شده و رد شده براي ساخت آرامگاه فردوسي را به تفصيل و همراه با تصاوير كافي، نقل مي كنند.
آن گونه كه در اين كتاب آمده «ابتدا پروفسور هرتسفلد آلماني كه در كشفيات باستان شناسي در ايران فعاليت داشت، اولين طرح آرامگاه را ترسيم كرد.»

ظاهراً طرح هرتسفلد مورد توجه انجمن آثار ملي واقع نمي شود و اين كار به طاهرزاده بهزاد واگذار مي شود.
طرح او هم به دلايلي مورد توجه قرار نمي گيرد و در نهايت امر براي طراحي اين آرامگاه،
مسابقه اي برگزار مي شود كه در اين مسابقه:
هرتسفلد،
گدار،
ماركوف و طاهرزاده هر كدام طرحي ارائه كردند،
و در نهايت نقشه دوم طاهرزاده بهزاد مسابقه را برد و قرار شد نقشه هاي تفصيلي را ترسيم كند.

كريم طاهرزاده مقبره فردوسی

در حين فراهم كردن مقدمات اجراي طرح طاهرزاده بهزاد،
در مجله آزادي مقالاتي عليه جريان مقبره فردوسي چاپ مي شود،
و با افزايش نارضايتي ها، طرح دوم طاهرزاده بهزاد كه مرحله پي سازي آن به اتمام رسيده بود، متوقف مي شود.
پس از آن مجدداً آندره گدار طرحي را براي آرامگاه تهيه مي كند و مي فرستد،
و به خاطر شكل هرمي آن كه يك فرم مصري است،
در ميان مردم نارضايتي هايي شكل مي گيرد،
و انجمن آثار ملي نيز برخلاف نظر وزير دربار با آن طرح مخالفت مي كند.

در نهايت مجدداً طاهرزاده بهزاد طرح سومي را ارائه مي كند كه با كمي تغيير توسط لرزاده اجرا مي شود.
نكته قابل توجهي كه در اينجا قابل ذكر است،
در بعضي منابع از جمله فصلنامه هاي هنرهاي زيبا شماره ششم،
(ويژه نامه استاد حسين لرزاده، معمار سنتي) لرزاده به عنوان طراح اصلي آرامگاه فردوسي معرفي شده است،
اما در كتاب «معماري كريم طاهرزاده بهزاد» اين نظر همراه با اسناد و مدارك رد شده است،
بي اينكه به منابع متناقض اشاره اي شده باشد.

کریم طاهرزاده اثار

معماري طاهر زاده بهزاد متاثر از معماري تاريخ گراي هم عصرش در اروپا است،
در تزئينات، گزينش آزاد و استفاده از موتيف ها و عناصر شيوه هاي مختلف، آثار او را در زمره آثار معماري با شيوه آرت دكو قرار مي دهد.
در برخي بناها اين گزينش آزاد او را به سوي معماري اي كه رنگ و بوي محلي دارد، رهنمون ساخته است.

در ادامه اين فصل، ضمن دوره بندي طول مدت اقامت و تحصيلات او در استانبول و برلين و معاصرت او با سبك هاي معماري آن دوران،
تاثيرات اين سبك ها و سير تحول آثار معماري او بررسي شده است.
اثار معماری وی شامل:

آرامگاه فردوسی بین سال‌های ۱۳۱۳-۱۳۰۷
بیمارستان شاهرضا در مشهد بین سال‌های ۱۳۱۳-۱۳۰۸
ساختمان اداری بیمارستان شاهرضا در مشهد بین سال‌های ۱۳۱۳-۱۳۰۸
دبیرستان شاهرضا در مشهد ۱۳۱۰
تئاتر شیر و خورشید در مشهد بین سال‌های ۱۳۱۳-۱۳۰۸
دانشگاه جنگ در تهران ۱۳۱۴
هنرستان راه آهن در تهران بین سال‌های ۱۳۲۰-۱۳۱۹
ساختمان امور اداری راه آهن در تهران بین سال‌های ۱۳۲۵-۱۳۱۹
ایستگاه راه آهن سمنان ۱۳۱۷
ساختمان اداری کارخانه چیت‌سازی در بهشهر بین سال‌های ۱۳۱۷-۱۳۱۴

بیمارستان شاه رضادر مشهد

ارمگاه فردوسی

درباره‌ی دکتر علی امامیانفر

علی امامیانفر دکتری معماری-....

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =

error: این محتوا غیرقابل کپی است