پنج شنبه , 30 فروردین 1403
پایداری در مراکز آموزشی زمان صفوی

پایداری در مراکز آموزشی زمان صفوی در اصفهان

پایداری در مراکز آموزشی زمان صفوی در اصفهان

پایداری در مراکز آموزشی زمان صفوی در اصفهانپایداری در مراکز آموزشی زمان صفوی
گردآورندگان : ۱٫ فرشته رحیمی ۲ . مهسا رادکیش ۳٫ دکتر امامیان فر
کنفرانس ملی شهرسازی، معماری، عمران و محیط زیست پایاشهر زمستان ۹۵
مقاله شامل فایل pdf میباشد، کد خرید ۱۲-۰۲ حجم دانلود ۸۰۹ کیلوبایت

پایداری در مراکز آموزشی زمان صفوی در اصفهان چکیده: عصر صفوی، دوران کمال و شکوفایی نبوغ معماری و شهرسازی ایران است. معمار هنرمند در این دوره خاک فقیر را به فضایی ماورایی مبدل میسازد و آفرینش ناهایی را سبب میشود ک هنوز در رقات با معماری معاصر امروز جلوه گری میکنتد. اگر ماندگاری، زیبایی، رویکرد مناسب اقلیم و انرژی های طبیعی، استفاده صحیح از مصالح وم آورد، احترام به کاربر و محیط بنا، و کارکرد مناسب اجتماعی و اقتصادی در معماری ر ا از اصتول معماری یایدار بدانیم ،بی شک معماری دوران صفوی را میتوان معماری یایدار نام نهاد.

این دیدگاه، دنبال یافتن الگوهایی برای اصلاح معماری بحران زده امروز ایران، بررسی عوامل یایداری و تکامل معماری دوران صفوی، آغازگر مباحث این نوشتار قرار گرفت است.  در ده های اخیر ، نیاز گسترده آموزش و یرورش در ایران موجب ایجاد مدارس سیاری شده و متوازا رشتد آمتوزش ،الگوهای سنتی کالبد مدارس دچار تحولا و دگرگونی های سیاری شده است..

پایداری در مراکز آموزشی زمان صفوی در اصفهان

مدارس سنتی ایرانی بسان دیگر فضاهای معماری سنتی فضاهایی یایدار بوده است،
که توانست اند پاسخگوی نیازهای کار ربردی و محیطی در طول سالیان بسیار باشتند،
و این مهم ویژه در معماری سنتی مناطق گرم و خشک سطح وسیعی از این سرزمین را در برگرفت است، آشکارا خودنمایی میکند. لیکن در روزگار معاصر، این الگوهای سنتی فرصتی انطباق با شیوه های نوین آموزشی را نیافته و در جدال نا برا بر میان سن و نوگرایی رو قهقر را رفته اند. توسع شهرنشینی و افزایش بهره وری بی روی از مواهب طبیعی و تخریب محیط زیست، افکار عمومی را متوجه مقوله توسعه یایدار ساخته است. توسع اصفهان طی یر تکامل تدریجی و همساز با ستر ها، باعث شکل گیری ویژگی های یایداری در ابعاد گوناگون زیست محیطی شده است، اما این شهر مانند سایر شهرهای بزرگ جهان با مشتکلا ت تغییر شرایط اقلیمی روبروست.

واژه های کلیدی : پایداری، دیدگاه معمار صفویه، شیخ بهائی، عصر طلایی صفویه

پایداری در مراکز آموزشی زمان صفوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 7 =

error: این محتوا غیرقابل کپی است