جمعه , 31 فروردین 1403
Kenzo Tange کنزو تانگه

Kenzo Tange کنزو تانگه

Kenzo Tange کنزو تانگه

Kenzo Tange کنزو تانگه پژوهشهای انجام شده در این باره:
استاد راهنما دکتر علی امامیان فر

تحلیل و بررسی اثار کنزو تانگه گرداورنده جلال کشانی زمستان ۹۵ دانشگاه ازاد اسلامیKenzo Tange کنزو تانگه

واحد شاهین شهر دانلود فایل پاور پوینت حجم ۲/۹۸ مگابایت کد خرید ۱-۵۰-۰۳

Kenzo Tange کنزو تانگه

کنزو تانگه در سال ۱۹۱۳ در اوزاکای ژاپن متولد شد.
در سال ۱۹۳۵ به عنوان دانشجوی معماری در دانشکده معماری دانشگاه توکیو شروع به تحصیل کرد.
در سال ۱۹۶۱موسسه ای با عنوان “کنزو تانگه آرتک” که بعد ها “کنزو تانگه آسوشیتس” نام گرفت را تأسیس کرد
و تا زِمان بازنشستگی اش یعنی سال ۱۹۷۴ در دانشگاه توکیو به تدریس مهندسی شهرسازی مشغول بود.
از دانشجویان او می توان “فومی هی کو ما کی” (Fumihiko Maki )،“
کوجی کامی یا” ( Koji Kamiya )،
“آراتا ای سوزاکی” ( Arata Isozaki)،
“کی شو کوروکاوا” ( Kisho Kurakawa )
و “تانه او اوکی” ( Taneo Oki ) را نام برد.

رساله ی دکترایش را در سال ۱۹۵۹ با عنوان “ساختار شهرهای بزرگ با توجه به اندازه و موقعیّت آن ها” برگزید.
طرح جامع او برای شهر توکیو در سال۱۹۶۰، پاسخ منطقی تیم “تانگه” به این مشکلات بود
که طبیعتی فکر شده را برای شهر قائل می شد که اجازه ی رشد و تغییرات را به شهر می بخشید.
طرح جامع توکیوی او توجّهات بسیاری را به سمت خویش معطوف ساخت
چرا که ایده ی نوی او مشتمل بر گسترش شهر از کناره های ساحلی بوسیله ی پل، خرابه مصنوعی، پارکینگ های شناور و “کلان ساختارها” در نوع خود بی نظیر و بسیار بدیع بود .

Kenzo Tange کنزو تانگه

تنها پروژه کامل شده “تانگه” در ایالات متحّده، قسمت الحاقی موزه هنر “مینیاپولیس” (Minneapolis ) است که طراحی کرد.
قسمت اصلی این موزه در سال ۱۹۱۱ درقالب سبک نئوکلاسیک طراحی شده بود.
در سنگاپور، تانگه شماری از ساختمانهای اصلی و بزرگ را طراحی کرده است؛

The Overseas ،Union Bank ساختمانGB،

مرکز مخابرات و موسسه تکنولوژی (Nanyang )
طراحی هتل Akaska Prince در توکیو ، اکنون به نمادی از این شهر بدل گشته است.
بناهای دیگر شامل مرکزSogesttv ، ساختمانHenaei Mori ، موزه تاریخ .Hyogo
در تمام پروژه های او، یک تِم کلّی به چشم می خورد که او در قالب کلمات این گونه بیانشان می کند :
“معماری باید چیزی داشته باشد قلب انسان آن را طلب می کند.

اما هم چنان، فرم های ساده، فضاها و نماها باید منطقی باشند.
کار خلاق امروزه با دو عامل هم زمان فن آوری و انسانیّت گره خورده است.
نقش سنّت همانند یک کاتالیزور است که یک فرایند شیمیایی را تسریع کرده و جلو می اندازد.
اما در پایان آزمایش دیگر قابل تشخیص نیست. سنّت، میتواند در فرایند خلق نقشی به عهده گیرد. امّا به خودی خود دیگر نمی تواند خلّاق باشد.

Kenzo Tange کنزو تانگه ورزشگاه ملیYoyogi

مکان: توکیو، ژاپن سال ساخت: ۱۹۶۱- ۱۹۶۴ که توسط کنزو تانگه، طراحی شده و برای بازی‌های المپیک تابستانی سال ۱۹۶۴ در توکیو، ژاپن ساخته شده است.
این ورزشگاه به خاطر  طراحی متمایز آن به تندیس معماری تبدیل شده است.
این ورزشگاه پیوندی بین زیبایی شناسی مدرن غربی و معماری سنتی ژاپنی برقرار کرده است.
این تلفیق معماری ژاپنی و طراحی مدرن غربی، در حس بافت، ساختاری شبیه به یک پوسته حلزون بوجود آورده است.

در این محوطه ۲ ورزشگاه طراحی شده است، ورزشگاه بزرگتر که از دو میدان مسابقه برای بازی های المپیک تابستانی ۱۹۶۴ تشکیل شده،
این ورزشگاه برای جمعیت ۱۰۵۰۰ نفر طراحی شده است
و ورزشگاه کوچکتر که حدود۵۳۰۰ نفر را در خود نگه می دارد برای المپیکهای کوچک مختلف استفاده می شود.

Kenzo Tange کنزو تانگه کاتدرال سنت ماری

کاتدرال سنت ماری در توکیو یکی از بهترین نمونه های معماری مدرن ژاپن است
که توسط کنزو تانکه (اولین معمار ژاپنی که جایزه پریتزکر را دریافت کرد) طراحی و ساخته شده است.
طرح این پروژه، طرحی بین مدرنیسم و متابولیسم، آبستره و سمبلیک، نمای صاف–براق
و فضای داخلی خشن و تاریک و به زبان سا ده تر طرحی بین شرق و غرب قلمداد میشود.
به جرات میتوان گفت که این کاتدرال یکی از نمونه هائی است که به زمان خاصی تعلق ندارد.
پیش زمینه: اولین کاتدرال توکیو در دوران نئوکلاسیک (سال ۱۸۹۹) از چوب ساخته شد،
(هنوز تعدادی از این نمونه کلیساها در ژاپن است مانند کلیساهای شهر ناگاساکی یا میجی مورا ).

این کلیساها قبل از سال ۱۹۲۰ که تبدیل به یک کاتدرال شوند، در واقع شبیه کلیساهای کوچک رستنگاههای مبا لغ مذهبی فرانسوی بودند.
در آن زمان عبادت کنندگان برای ورود به کلیسا باید کفش های خود را در میآوردند (مانند وقتی که میخواستند وارد معبد بودا شوند). در جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ این کاتدرال به کلی ویران شد.

در سال ۱۹۶۶ مسابقه ای برای طراحی کاتدرالی جدید پایه گذاری شد که نهایتا طرح کنزو تانکه برنده شد.
کنزو تانکه میگوید: “بعد ازآنکه کلیساها (کلیساهای اروپائی ) فضاهای با عظمت و برخواسته بر فراز آسمان را در نمای بیرونی و همزمان با آن با فضای رمز آلود و جادویی را در داخل دارا بودند؛
من سعی کردم در این کلیسا فضای جدیدی را بوجود آوردم که همه ی مشخصه های اینگونه کلیسا ها، از عظمت شکوهشان با کشیدگی به سوی آسمان گرفته تا فضای رمز آلود داخلی را، دارا باشد.
که نهایتا این کاتدرال ، ۱۵،۰۹۸ مترمربعی و با گنجایش ۶۰۰ صندلی در سال ۱۹۶۳-۱۹۶۴ ساخته شد.

Kenzo Tange کنزو تانگه

دنیای معماری درسال ۲۰۰۵ یکی از معماران برجسته قرن بیستم را از دست داد کنزو تانگه در سن ۹۱ سالگی درگذشت.
وی در پیشرفت و توسعه ژاپن نقش مهمی را ایفا کرد او همچنین در سال ۱۹۶۷ کار ساخت مرکز رادیویی و تلویزیونی را به پایان رساند و در سال ۱۹۹۱ ساختمان مرکزی شهر توکیو را بنا کرد.
او طراح «هتل تهران» است، که قرار بود در تقاطع بلوار کشاورز و خیابان حجاب کنونی (روبروی وزارت کشاورزی و پایین تر از دبیرستان هشترودی) ساخته گردد، که ساخت آن با انقلاب ۱۳۵۷نیمه کاره ماند.

www.tangeweb.com

ساختمان تلویزیون فوجی (توکیو، ژاپن)
Kenzo Tange کنزو تانگه

کاترال سنت ماری
Kenzo Tange کنزو تانگه

ورزشگاه یوایگی توکیو
Kenzo Tange کنزو تانگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + یازده =

error: این محتوا غیرقابل کپی است