سه شنبه , 26 تیر 1397
خانه » مبادی طراحی » مشاهیر معماری » adolf loos ادلف لوس. تحلیل و بررسی اثار.
adolf loos ادلف لوس

adolf loos ادلف لوس. تحلیل و بررسی اثار.

adolf loos ادلف لوس

adolf loos ادلف لوس پژوهشهای انجام شده در این باره:
استاد راهنما دکتر علی امامیان فر

معرفی معمار سبک مدرن (ادولف لوس) گرداورنده الهام چارویی زمستان ۹۵ دانشگاه اشرفی اصفهانی دانلود فایل پاور پوینت حجم ۸/۳۶ مگابایت کد خرید ۱-۵۸-۰۳

adolf loos ادلف لوس

آدلف لوس به آلمانی:  Adolf Loos معمار چکی‌الاصل اتریشی و از برجسته‌ترین نمایندگان معماری مدرن قرن بیستم است.
لوس در سال ۱۸۷۰ در برنو به دنیا آمد و در حرفه پدرش که سنگ تراشی بود تبحری یافت.
اوبعد از اتمام تحصیلات معماری خویش به سال ۱۸۹۳ در دانشکده فنی درسدن به امریکا سفر نمود
و به مدت سه سال از نزدیک با کارهای معماران مکتب شیکاگو اشنا شد.
او بعد از بازگشت به وین سریعا جذب محیط کار شد.
اولین مقاله او در سال ۱۹۰۸ به چاپ رسید و شهرتی جهانی برایش به ارمغان اورد و او را به عنوان نظریه پرداز معماری مدرن مطرح نمود.
لوس سال ها در وین همسو با معماران مدرن پروژه های زیادی را طراحی نمود و سرانجام به سال ۱۹۳۳ در همان جا در گذشت.

مقاله ادولف لوس با عنوان تزئین و جنایت از مهم ترین رسائل تاثیر گذار در معماری است.
او در این مقاله مقایسه ای تمثیلی بین تزئین و انحطاط و بین خالکوبی نشانه ی جرم و نوعی ارایش یا تزئین بدنی و جنایت انجام داده است.
او در مقاله مزبور چنین می نویسد:
انسان مدرنی که خود را خالکوبی می کند یا مجرم است یا منحط. زندان هایی وجود دارند که بالغ بر هشتاد درصد زندانیان ان خالکوبی کرده اند.
افرادی که خالکوبی دارند و زندانی نیستند جنایتکار بالقوه اند.
و اگر انسان خالکوبی شده ای در ازادی بمیرد در واقع چند سال قبل از ارتکاب به یک جنایت مرده است.

adolf loos ادلف لوس

لوس با اتکا به این تفسیر اجتماعی به یک اصل عمومی تاریخی دست می یابد.
من این حقیقت را کشف کرده ام و ان را به جهانیان اعلام میکنم:
تحول و پیشرفت فرهنگی برابر است با حذف تزئینات از اقلام مصرفی اشیاء روزمره.
از نظر لوس تزئینات دروغین و نشانه فرهنگی بدوی هستند.
بدون فایده و از نظر اقتصادی بی صرفه اند.
لوس بر این عقیده بود که اشیای کاربردی به تزئینات نیاز ندارند.
چرا که تزئینات عمر مفید اشیاء را کاهش می دهند و زیبایی شناسی انها ریشه در فرهنگ مد روز دارد.

معماری در نزد لوس هنر محسوب نمی شود
اما به معنای واقعی کلمه یک حرفه ی سودمند است.
لوس تمام هم خویش را به کار برد تا نشان دهد
که فرم وقتی زیباست که منعکس کننده ی کاربرد خویش باشد.
از این رو می توان لوس را یگانه کسی دانست
که تغییرات به وجود امده در اثر انقلاب صنعتی را به درستی مشاهده نمود.

به شکلی بسیار موثر بر سادگی و بی پیرایگی به عنوان بهترین واکنش در برابر فقدان هویت اجتماعی ناشی از انقلاب صنعتی تاکید ورزید.
لوس تاکید داشت که هیچ نشانه و سرنخی که بتواند بیانگر سلسله مراتب اجتماعی متعارف جامعه ی انقلاب صنعتی باشد کاربرد ندارد.
زیرا اکثر مردم روستایی و حاشیه نشین که در اثر انقلاب صنعتی به شهرها مهاجرت کرده اند
کاملا با شهر بیگانه اند و از پیشینه ی خود بریده و دور افتاده اند.
لذا به کار بردن هر مفهومی که این مردم را به گذشته ای که از ان بریده اند پیوند دهد بی پایه و نادرست است.

adolf loos ادلف لوس

نمود عینی اندیشه های آدولف لوس را می توان در پروژه های ساخته شده ی او مشاهده نمود.
ساختمان های لوس عموما سطوحی سفید و بدون تزئین دارند
و از این بابت اغلب با کارهای لوکوربوزیه مقایسه شده اند.
وی از مصالحی بسیار خوش پرداخت و سطوح صیقلی که هیچ گچبری و حاشیه ی تزئینی آنها را قطع نمی کرد استفاده می نمود.

از مهم ترین این پروژه ها می توان به خانه اشتاینر و ساختمان اداره ی مرکزی گولدمن و زالاچ دروین اشاره کرد.

اداره ی مرکزی گولدمن و زالاچ

خانه ی اشتاینر

درباره‌ی دکتر علی امامیانفر

علی امامیانفر دکتری معماری-....

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 2 =

error: این محتوا غیرقابل کپی است