پنج شنبه , 9 فروردین 1403
Frank Loyd Wrigh فرانک لوید رایت

Frank Loyd Wrigh فرانک لوید رایت

Frank Loyd Wrigh فرانک لوید رایت

Frank Loyd Wrigh فرانک لوید رایت پژوهشهای انجام شده در این باره:
استاد راهنما دکتر علی امامیان فر

بررسی نظریات و آثار فرانک لوید رایت گرداورنده پریسا عظیمی زمستان ۹۵ دانشگاهFrank Loyd Wrigh فرانک لوید رایت

ازاد اسلامی واحد شاهین شهر دانلود فایل پاور پوینت حجم ۸/۹۳ مگابایت کد خرید ۱-۵۹-۰۳

Frank Loyd Wrigh فرانک لوید رایت

فرانک لوید رایت در ۸ ژون ۱۸۶۷ در ریشلندسنتر ایالت ویسکانسین آمریکا متولد شد. ۸تا برادر داشت.
او در خانواده ای کاملا فقیر به دنیا آمد.پدرش مبلغ دینی و معلم موسیقی و مادرش معلم بود.
او دوران کودکی خود را در مزرعه عمویش  در جنوب غربی ویسکونسین سپری کرد.
او به خاطر نفوذ پدرش که سرود های باخ را با ارگ در کلیسا و آهنگ های بتهون را با پیانو هنگام عصر در خانه می نواخت.

به موسیقی و به ویژه باخ و بتهون علاقه مند شد.
او تاکید می کرد در تمام دوران کودکی هر شب به خاطر آهنگ ها و غزل های بتهون احساس خواب می کرد.
در سال ۱۸۸۱ وقتی رایت۱۴ساله بود پدر و مادرش ازهم جدا شدند و پدرش برای همیشه خانه را ترک کرد.
نام اصلی او Frank Lincoln Wright بود که در این زمان به احترام خانواده مادرش نامش را از Lincoln بهLloyd تغییر داد.

بعد از جدا شدن پدر و مادرش از هم، رایت تحت سرپرستی مادری قدرتمند که او را دوست می داشت و همیشه تحسینش می کرد
در دشت هایی با صخره هایی تنها و زمینی سیاه و بهاری سبز به شکلی رمانتیک رشد کرد.
بعد از دو سال تحصیل در رشته مهندسی ساختمان در دانشگاه ویسکانسین بدون گرفتن مدرک دانشگاه را ترک کرد و برای کار به دفتر لایمن سیلزبی در شیکاگو رفت.
دایی اش که در شیکاگو بوده او را به دفتر سلیوان و ادلر می برد و او به مدت ۵ سال (۱۸۸۸-۱۸۹۳) در دفتر سلیوان بود.
رایت از سلیوان به عنوان استاد محبوب و از ادلر به نام کهن سرور بزرگ یاد می کند.
در دفتر سلیوان خانه های مکتب شیکاگو طراحی می کردند.

Frank Loyd Wrigh فرانک لوید رایت

رايت بين سالهاي ۱۹۱۶تا ۱۹۲۲ به ژاپن سفر کرد و در ژاپن هتل امپريال را در توکيو طراحي کرد.
در اين سالها شديدا تحت تاثير معماري ژاپن بود.
ارتباط خانه با محيط ، الهام از طبيعت ، معماري ارگانيک ( ژاپني )، سياليت فضاهاي داخلي.
دومدرسه معماري شمال و جنوب در شيکاگو و نيومکزيکو ، تاسيس کرد.

سه هدف عمده رايت عبارتند از :
ارتباط سيال بين داخل و خارج با گشودگي هاي مداوم و عناصر برنامه ريزي شده افقي بودن چشمگير آنها که ارتباط کامل با زمين به وجود مي آورد.
تقارن محوري براي تمرکز سياليت در نقاط مشخص، براي نمونه در جلوي بخاري يا به سمت منظر اصلي ( چشم انداز ) بکار گرفته شده است .

به نظر رایت کار معمار تنها ساختن نیست، بلکه مانند تندیسگر شکل دادن و یا همانند حجار تراشیدن و بازی با احجام در فضا است.
چنین روش هنرمندانه ای در خلق آثار معماری مستقلا و بالنفسه نیازی به تکنولوژی یا تکنولوزی پیشرفته ندارد و وسایل قرن نوزده نیز برای آن کافی است.
البته رایت خود به تکنولوژی قرن نوزدهم بسنده نکرد و به کارگیری بتن مسلح در هر دو اثر رایت که یعنی خانه آبشار و موزه معروف گوگنهایم، پیشگامنه و جسورانه است.

Frank Loyd Wrigh فرانک لوید رایت

خانه آبشار Falling Water House (1937) Pennsylvania فرانک لوید رایت مانند همه ماورالطبیعه گرایان، طبیعت را به صورت واژه اسطوره ای در نظر گرفت.
او عمیقا قبول داشت که هر چه انسان به طبیعت نزدیکتر باشد سلامتی فیزیکی روحی و شخصی او بیشتر است.
و در نتیجه مستقیم این ارتباط توسعه می یابد.

رایت دوست داشت به روش فکری خود به طبیعت(Nature) مانند این جمله با N بزرگ تلفظ می شود همان طوری که خدا (God) با Gبزرگ تلفظ می شود.
بعد او خاطر نشان کرد که ”طبیعت همه بدن خداست که تا کنون شناختیم“  از این نظر از توجه و احترام او به طبیعت ساختمان های او که در چشم انداز قرار دارند این هدف مشترک را دارند و اجازه می دهد که انسان خوشی ها و اعجاز طبیعت را تجربه کند و در آن شرکت کند.

خانه آبشارکه  برای “جی.ادگارد کافمن”، تاجر ثروتمند پیتسبورگی، ساخته شده، در سال ۱۹۶۲ به (سازمان حفاظت از جنگل و منابع طبیعی پنسیلوانیا ی غربی)اهدا گردید.
در میان خانه های طراحی شده توسط”فرانک لوید رایت”،تنها خانه ی آبشار است که تغییر نیافته و حتی هنوز اثاثیه ی اصلی آن حفظ شده است.
خانه آبشار مهمترین خانه ی شخصی طراحی شده توسط فرانک لوید رایت است و بسیار خوب بیانگر عقیده ی رایت،
مبنی بر(یک ساختمان باید جزیی از طبیعتی باشد که در آن واقع شده است)می باشد.
این بنای ترکیب شده با منظره ای بی نظیر و شکل یافته از عناصر ساده ای همچون سنگ های طبیعت اطراف،بتون،شیشه و فولاد به طرزی باورنکردنی با محیط خو همخان شده است.

Frank Loyd Wrigh فرانک لوید رایت

بزرگترین معمار قرن ۲۰ آمریکا. نابغه ای که هرگز چشمه فیاض قریحه اش به خشکی نگرایید.
مسلما درک شخصیت وی تاثیر بسیاری در فهم کارهای بی نظیرش دارد٬
سراسر زندگی رایت با تراژدی٬ تهمت و شایعه همراه است.
معماری که همه جای دنیا رو دیده٬ امریکا رو بهم ریخته و آخر به فاصله ۵ km از زادگاهش دفن شده.

رایت فردی تکرو و ژرف اندیش بود و در حالیکه دیگر پیرمردی شده بود ایده های خود را در زمینه بلندترین برج جهان عرضه کرد.
در این برج آسانسورها با انرژی اتمی کار می کردند. که هیچ گاه ساخته نشد.
وی اخرین شاهکارش یعنی موزه گوگنهایم را در سالهای پایانی عمرش با ان کالبد سفید رنگش ارائه کرد.
بنایی که پدربزرگ بناهای مارپیچی معمارانی است که این روزها فوق ستاره اند.

او درست شش ماه قبل از افتتاح موزه گوگنهایم درگذشت.
در حالیکه بیش از هر زمانی با انواع سفارشات کاری بمباران می شد.
پیکر وی از تالیسین اصلی و با واگنی روستایی انباشته از گل به محل دفنش حمل شد٬
درست به همان شیوه که مامای عزیزش به خاک سپرده شد.

موزه گوگنهایم این موزه به نوعی در ۶ طبقه شکل گرفته!ساختار اصلی بنا یه رمپ هست!
مخاطب از بالاترین سطح وارد می شود و به آرامی با حرکت روی این رمپ به پایین می رود و در این مسیر آثار هنری رو تماشا می کند.
هدف رایت  از خلق گوگنهایم این بوده :”
ساخت یه ارتباط غیر منقطع میان معماری و نقاشی به شکلی که قبلا هیچ وقت در دنیای هنر دیده نشده !!!”
رایت در طراحی گوگنهایم از فرمهای ارگانیک استفاده کرده.
یک فرم پیچشی که می چرخد و حرکت می کند شبیه به صدف یک حلزون.

Frank Loyd Wrigh فرانک لوید رایت

برخی از اثار رایت عبارتند از: خانه ویلیام.جی فریک۱۹۰۱-۱۹۰۲
خانه وارد دبلیو ویلیتس۱۹۰۲- ۱۹۰۳
ساختمان اداری لارکین۱۹۰۳- ۱۹۰۵
معبد یونیتی۱۹۰۵- ۱۹۰۷
خانه اوری  کونلی۱۹۰۷-۱۹۰۸
خانه بازی کودکان اوری کونلی۱۹۱۲- ۱۹۱۳
هتل امپریال۱۹۱۵- ۱۹۲۲
مدرسه جیو گاکین۱۹۲۳
خانه چارلز انیس۱۹۲۳- ۱۹۲۴
ساختمان جانسون۱۹۳۶- ۱۹۳۹
خانه جان سی پو۱۹۳۸ – ۱۹۴۰
خانه رز پاوسون۱۹۳۹- ۱۹۴۰

 برج تحقیق جانسون۱۹۴۳- ۱۹۵۰٫

 www.franklloydwright.org>

موزه گوگنهایم نیویورگ

Frank Loyd Wrigh فرانک لوید رایت

ساختمان تحقیقاتی جانسون
Frank Loyd Wrigh فرانک لوید رایت

خانه ابشار
Frank Loyd Wrigh فرانک لوید رایت

یک نظر

  1. ۰۹۱۳۱۲۵۸۹۹۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + دو =

error: این محتوا غیرقابل کپی است