یکشنبه , 29 مهر 1397
خانه » مبادی طراحی » سبکهای معماری » معماری پست مدرن Post Modern Architecture
معماری پست مدرن Post Modern Architecture

معماری پست مدرن Post Modern Architecture

معماری پست مدرن

معماری پست مدرن Post Modern Architecture پژوهشهای انجام شده در این باره
در دست طراحی کد ۱-۱۰-۰۴

معماری پست مدرن Post Modern

Architecture تاریخ پست مدرنیسم

اصطلاح پست مدرن که به عنوان وجه ممیز عرصه معاصر از عرصه مدرن فهمیده میشوند،
ضاهراَ اولین بار در سال ۱۹۱۷ به وسیله فیلسوف آلمانی رودلف کانویتس برای توصیف هیچ گرائی
(نیهلیسم) فرهنگ غربی قرن بیستم که مضمونی وام گرفته از نیچه بود بکار رفت..
این واژه مجددا در ۱۹۳۴ درآثار منتقد ادبی اسپانیائی فدریکو د اونیس در اشاره به واکنشی علیه مدرنیسم ادبی ظاهر شد.

در ۱۹۳۹ این اصطلاح به دو طریق بسیار متفاوت در انگلستان بکار گرفته شد:
توسط برنارد ایدینگزبل برای به رسمیت شناختن شکست مدرنیسم دنیوی و بازگشت به مذهب
و توسط آرنولد توین بی مورخ برای اشاره به ظهور جامعه توده ای
پس از جنگ جهانی اول که در آن طبقه کارگر اهمیتی بیش ازطبقه سرمایه دار پیدا می کند..

معماری پست مدرن Post Modern Architecture فلسفه پست مدرنیسم

اکثر فلاسفه به هنگام کاربرد واژه ی پست مدرنیسم جنبشی را مد نظر دارند که در دهه ۱۹۶۰در فرانسه پیدایش و گسترش یافت
و بطور دقیق تر همراه با تحولات بعدی و وابسته اش، پساساختارگرائی نامیده می شد.
آنها به خاطر دارند که این جنبش امکان شناخت
عینی از جهان واقعی، معنای ”واحد ” (منفرد یا اولیه ی) کلمات یا متون،
وحدت خود بشری ضرورت تمایز میان پژوهش عقلی و عمل سیاسی میان معنای تحت اللفظی و استعاری،
میان علم و هنر و حتی خود امکان حقیقت را انکار می کند.

پست مدرنیسم، حداقل بعضی از اصول، روشها یا ایده های مهم و شاخص فرهنگ جدید غرب را منسوخ و نا مشروع تلقی می کند.
بدین معنا پست مدرنیسم ناظر است بر آخرین موج در نقد روشنگری،
یعنی نقد اصول فرهنگی شاخص جامه ی مدرن که باز مانده ی قرن۱۸ است،
نقدی که از آن زمان به بعد همواره جریان داشته است مدرنیته در تمام طول حیاتش از خود انتقاد کرده است.

معماری پست مدرن Post Modern Architecture ويژگی های پست مدرنيسم

از مهمترین مضامین پست مدرنیته می توان به موارد زیر اشاره کرد :
۱- تردید در این باره که هرگونه حقیقت انسانی، بازنمایی عینی و ساده ای از واقعیت است.
۲- توجه و تاکید بر نحوه کاربرد زبان از سوی جوامع برای ساختن واقعیات مورد نظر خود،
اینکه جوامع چگونه از زبان برای ایجاد واقعیات استفاده می کنند.

۳- ترجیح دادن یا اولویت قائل شدن برای بومی ( محلی ) ، عینی و اخص در برابر ، جهانی ، انتزاعی و اعم.
۴- تجدید علاقه یا توجه دوباره به روایت داستان و داستان سرایی.
۵- پذیرش این نکته که توصیف های متعدد و متفاوت از واقعیت را همواره نمی توان به شیوه ای قطعی و نهایی،
یعنی عینی و غیر انسانی ، در برابر یا علیه یکدیگر به کار رفت.

۶- تمایل به پذیرش و قبول چیزها آنگونه که در سطح و ظواهر قرار دارند، به جای جستجو (به سبک فروید یا مارکس)
برای یافتن معانی ژرف تر.پست مدرن را باید بر اساس پارادوکس آینده (Post ) و پیشین ( Mode ) درک کرد.

معماری پست مدرن Post Modern Architecture

Late Modern, Post Modern هر دو سنت از حدود ۱۹۶۰ شروع شدند و هر دو به افول مدرنیسم واکنش نشان دادند.
دوره پست مدرن زمان انتخاب های مداوم است.
دوره ای که هیچ روش تثبیت شده ای را نمی توان بی خود آگاهی و کنایه دنبال کرد ، تمامی سنت ها به نوعی اعتبار دارند.
پست مدرن اصولا تلفیق گزینشی هر سنت با سیاق پیش از خود می باشد، هم ادامه مدرنیسم است و هم فراتر از آن رفتن.
بهترین کارهای پست مدرنیسم ویژگی ابهام و کنایه را دارا می باشند و انتخاب نامحدود، کشمکش و گسستگی سنتها را به تصویر می کشند،
زیرا این چند گانگی آشکارا بر کثرت گرایی ما غالب است. پست ” Post ” بودن به معنی ” برتر بودن ” است.

معماری پست مدرن Post Modern Architecture از دیدگاه ونچوری

رابرت ونچوری (۱۹۲۵-)معمار ساکن فیلادلفیا به شعار میس وندروهه که ”کمتر بیشتر است“
یعنی تزئینات و کثرت سبک باید حذف شوند- با این شعار مشهور و طنز آمیز پاسخ گفته است
که ”کمتر کسالت آور است“مشخصه ی معماری و تئوری التقاط گری
و امتناع از طرد معماری تجارتی مردم پسند به عنوان یک معماری ذاتا عامیانه است.

هدف او این نیست که کثرت را جایگزین وحدت سبک کند، بلکه به نفع اشکالی از وحدت استدلال می کند
که از سادگی کمتر و پیچیدگی بیشتر برخوردارند و چیزی را می سازند که او آن را ”کل غامض“می نامد؛
یعنی ساختمانهائی که به جای کوشش برای غلبه بر تنش درونی،
آن را تقویت می کنند. همین رویکرد است که بعدها ”پست مدرنیسم“ نامیده.

معماری پست مدرن پست مدرنیسم از دیدگاه ونچوری

خانه مادر ونچوری، اولین ساختمان ساخته شده به سبک پست مدرن و نماد این معماری است.
این خانه را رابرت ونتوری برای مادرش در سال ۱۹۶۲ در نزدیکی شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا ساخت،
ونتوری در طرح خود از نمادهایی همچون بام شیبدار، پنجره، قوس سر در ورودی و لوله دودکش استفاده کرد
که در غرب از جمله در آمریکا، نمادها و نشانه های یک خانه شمرده می شود.
هر کس در غرب، در نگاه اول، این ساختمان را به عنوان یک خانه ی مسکونی تشخیص می دهد.

معماری پست مدرن از ده ۸۰ خود را نمایان نمود، و حوضه نفوذ و تاثیر ان در امریکا نیز این بار مانند اروپا مشهود بود
پسا ساخترا گراها مانند معماری سبکهای دیکانستراکشن، فولدینگ، بیونیک، اکوتک، های تک، معماری سفید و…
که همه از زیر مجموعه پست مدرن محسوب میشوند این بار قدرت نفوذ خود را در قاره ایی بجر اروپا به نمایش کشیدند.
این نیز به علت رویدادهای مدرن متاخز مانند معماری ارگانیک و دیگر تحولات اجتماعی و اقتصادی است.
همان گونه که در دیگر سبکها ذکر شد،
سبک جدید گوشه ایی از پازل سبک قدیم است که مورد توجه عموم جامعه قرار میگیرد.

درباره‌ی دکتر علی امامیانفر

علی امامیانفر دکتری معماری-....

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + دوازده =

error: این محتوا غیرقابل کپی است