جمعه , 7 اردیبهشت 1403
نقش خاطره جمعی میدانچه گندمی

نقش خاطره جمعی میدانچه گندمی

نقش خاطره جمعی میدانچه گندمی در حس مکان سرای کاشانی کرمانشاه

نقش خاطره جمعی میدانچه گندمی در حس مکان سرای کاشانی کرمانشاهنقش خاطره جمعی میدانچه گندمی

سومین کنفرانس بین المللی عمران ، معماری و طراحی شهری
سارا جمشیدی۱*، علی امامیان‌فر۲،
مقاله شامل فایل pdf میباشد، کد خرید ۵۱-۰۲ حجم دانلود ۱٫۲۱ مگابایت.
چكيده

میدانچه گندمی و سرای کاشانی در انتهای راسته بازار علافخانه قرار دارد که جزیی از بافت اولیه و موثر در روند شکل‌گیری شهر کرمانشاه می‌باشد. این منطقه با قدمت تاریخی از دیرباز جمعیت‌پذیر بوده و در ایجاد تجمعات انسانی نقش به‌سزایی ایفا کرده است. میدانچه گندمی به‌عنوان پاتوق محله و فضای انتظار و استراحت برای مسافران و استفاده‌کنندگان از سرای کاشانی(کاروانسرای کاشانی) مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. با توجه به کاربری و تجمع‌پذیری هر دو بنا لزوم مطرح کردن مباحث مربوط به حس مکان و خاطره جمعی در این رابطه هویدا است.

باید اذعان داشت مکان جزیی از فضاست؛ با اعمال رخداد، خاطره، حادثه، تجربه و… در فضا، آن را به مکان تبدیل می‌کند. به‌طوریکه حاصل ارتباط میان انسان و مکان موجب تجسم یافتن حس مکان و نیز در درازای زمان منجر به شکل‌گیری خاطره، تصویرسازی ذهنی، ماندگاری و بقا در ذهن و خاطر فرد می‌شود. این همان کلیتی است که به خاطره جمعی در مکان می انجامد. به نظر می‌رسد با بررسی مفاهیم حس مکان و خاطره جمعی و نقش هر یک از عناصر و اجزاء تشکیل‌دهنده‌ی این دو آیتم، بر پایه‌ متون و اسناد مربوطه در این زمینه شامل جستجو وکنکاش در آراء و نظرات صاحبنظران پیرامون بحث مطروحه، می‌تواند مفید واقع شود.

– مقدمه: 

نقش خاطره جمعی میدانچه گندمی در حس مکان سرای کاشانی کرمانشاه

مکان مظروفی راکد برای ویژگی‌های زیستی- فیزیکی نیست. بلکه پدیده‌‌‌ای حاصل از مجموعه مکانیزم‌‌های فرهنگی و اجتماعی است که ارزش ها و معانی ویژه‌ای را به آن نسبت می‌دهند(Cheng & Daniels, 2003: 847) [1]. حس مکان به معنای ادراک ذهنی مردم از محیط و احساسات کم و بیش آگاهانه آنها از محیط است که شخص را در ارتباطی درونی با محیط قرار می‌دهد؛ به‌طوریکه فهم و احساسات فرد با زمینه‌ی معنایی محیط پیوند می‌خورد و یکپارچه می‌شود. این حس، عاملی‌ست که موجب تدیل فضا به مکانی با خصوصیات حسی و رفتاری ویژه‌ای برای افراد خاص می‌گردد. علاوه بر این، حس مکان باعث دستیابی به هویت برای افراد می‌شود (فلاحت، ۱۳۸۵: ۵۷) [۲].

واژه‌هاي كليدي: مکان، حس مکان، خاطره جمعی، سرای کاشانی، میدانچه گندمی، بافت فرسوده

نقش خاطره جمعی میدانچه گندمی در حس مکان سرای کاشانی کرمانشاه

نقش خاطره جمعی میدانچه گندمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − دو =

error: این محتوا غیرقابل کپی است