معماری رنسانس Renaissance Architecture
معماری رنسانس Renaissance Architecture تحقیقات انجام شده در این زمینه:
استاد راهنما دکتر علی امامیان فر
زمستان ۹۴ دانشگاه دولت اباد. بررسی معماری دوره رنسانس. در بازه زمانی قرن ۱۵ و ۱۶
با نگاهی به اندیشه های ویتروویوس ، آلبرتی و پالادیو مهندس
امیر عباس بقولی زاده حجم دانلود پاور ۲۵/۴ مگابایت کد خرید ۱-۱۹-۰۴
معماری رنسانس Renaissance Architecture
معماری رنسانس به معماری اروپا در سدههای ۱۵ و ۱۶ میلادی (دورهٔ رنسانس) اطلاق میشود
که از مشخصههای آن، نوزایی عناصر فرهنگی روم و یونان باستان بود. رنسانس (به انگلیسی: (Renaissance) یا نوزایی، جنبش فرهنگی مهمی بود
که آغازگر دورانی از انقلاب علمی و اصلاحات مذهبی و پیشرفت هنری در اروپا شد.
عصر نوزایش، دوران گذار بین سدههای میانه و دوران جدید است.
در میان موافقان با آن در دوره رنسانس، به معنای بازگشت به سوی سنتهای کلاسیک هنر روم و یونان بود.
در واقع، مخالفان سبک گوتیک معتقد بودند که میخواهند بار دیگر به سوی مولفههای هنری روم و یونان بازگردند و آن عناصر را احیا کنند.
اولین بار، واژه لفظ رنسانس را فرانسویها در قرن ۱۶ میلادی، به کاربردند.
معمولاً شروع دوره نوزایش را در سده چهاردهم در شمال ایتالیا میدانند. خاستگاه رنسانس شهر فلورانس است.
این جنبش در سده پانزدهم میلادی، شمال اروپا را نیز فراگرفت.
رنسانس، یک تحول ۳۰۰ سالهاست که در سالهای ۱۳۰۰ از فلورانس ایتالیا شروع شد
و در عرض سه قرن در سراسر اروپا انتشار و در انگلستان پایان یافت..
معماری رنسانس Renaissance Architecture
دوره رنسانس دوره خردگرایی -ریاضیات -منطق -انسان مداری است
در این دوره کلیسا و تفکرات مذهبی کنار می رود و یک جنبش دموکراتیک به وجود می آید
و مثل روم و یونان باستان پیشرفت علمی مطرح می شود و تاثیر آن از قرون وسطی است
چون مسلمانان مسیحیان را شکست داده علم آنها وارد اروپا شده و دانشمندانی از شرق به غرب می آیند
و باعث شکوفایی علمی شده و رنسانس به وجود می آید. دوران رنسانس برای اروپاییان عصر جدیدی بود سرشار از کامیابیهای عظیم.
بسیاری از افراد با ژان فرنل موافق هستند. او در سالهای اول سدهٔ ۱۵۰۰ چنین نوشت: جهان چرخید.
یکی از بزرگ ترین قارههای زمین کشف شد … صنعت چاپ بذر دانش را کاشت.
باروت در روش جنگ انقلابی پدید آورد. دست نوشتههای باستانی احیا شد… اینها همگی گواه پیروزی عصر جدید (رنسانس) هستند.
با رونق دریانوردی افرادی مثل ماژل آند راهی به فیلیپین و هندوستان پیدا می کنند
و در اواخر دوره رنسانس کریستف کلن آمریکا را کشف می کند.
در این دوره استعمار شروع می شود زیرا باروت را درست می کنند.
گوتنبرگ دستگاه چاپ را اختراع می کند و اروپاییان چاپ را از چینی ها یاد می گیرند.
معماری رنسانس Renaissance Architecture
در دوره رنسانس در مورد هنر-نقاشی و معماری یک اتفاق دیگر هم می افتد و آن اختراع پرسپکتیو است.
یعنی اول در نقاشی و بعد در معماری یاد می گیرند که روی صفحه ۲ بعدی تصویر ۳ بعدی بکشند که عمق در آن دیده شود.
اولین بار نقاشی به نام ماساچو (Masaccio) در کلیسا سانتا ماریا نوللا فلورانس ایتالیا صحنه ای از محراب یک کلیسا را می کشد
که در تصویر این محراب کاملاً عمق محراب مشخص است و بعد وجود دارد.
در نتیجه معمارها هم از این نقاشی الهام می گیرند
و اولین بار یک معمار رنسانسی به نام لئون باتیستا آلبرتی نمای یک کلیسا را که طراحی می کند به صورت ۳ بعدی نشان می دهد.
اسم این کلیسا سن آندرئا بود و این خود باعث تحول بزرگی در معماری می شود.
با وجود اینکه در تاریخ هنر، آغاز رنسانس به اموری همچون سال فتح قسطنطنیه
در سال ۱۴۵۳ به وسیله سلطان محمد فاتح و تشکیل حکومت عثمانی به جای دولت بیزانس،
یاپایان یافتن بیماری طاعون و اموری از این قبیل نسبت داده شده است؛
اما در نزدمورخان هنر این امر یقینی است که رنسانس هنری از ایتالیا آغاز شده،
بدین ترتیب که هنرمندان ایتالیایی بر خلاف دیگر کشورهای اروپایی حاضر نشده بودند
به سبک گوتیک درمعماری تن دهند و حتی این مفهوم را به صورت طعن و استهزا برای این سبک به کارمیبردند
و علیه سبک گوتیک عصیان نموده و به سوی سبک جدید حرکت کردند.
معماری رنسانس Renaissance Architecture ویژگیها:
احیای معماری روم و یونان و احیای معماری پانتئون و پارتنون.
معماران از ساخت بنای کلیسا به سوی ساخت ساختمانها شهری و غیر مذهبی
یا کاخها و استفاده از نماسازی و ردهگیری تزیینی در دیوارهای ساختمانها و ساختن خانههای ییلاقی به پیروی از روم باستان تغییر موضع دادند.
همچنین از دیگر حوزههای هنری که در عصر رنسانس آغازین، تحت تأثیر مدلهای روم و یونان قرار گرفته است،
مجسمهسازی است، به گونهای که پیکرتراشی از جنبه تبلیغ دینی و ترویج مفاهیم دینی و کلیسایی خارج شد
و از شخصیتهای دینی، اسطورهزدایی نمود و در این دوره به جهت اینکه هنر بیش از آنکه در خدمت کلیسا و چهرهنمایی قدیسان باشد؛
برای اسطورهزدایی و تقدسزدایی از چهرههای قدیسان است؛ از این رو، مجمسههای این دوران از هاله قدسی و چهره الهی برخوردار نیستند
و برعکس مجسمهسازان میکوشند تا چهرههای قدیسان را واقعنمایانه، زمینی و دنیوی نمایش دهند. به همین جهت دوناتلو وقتی مجسمه حبقوق نبی را میسازد،
آن قدر آن را بد منظر، بشری و دنیوی ساخته که این مجسمه به مجسمه پیغمبر کله کدو شهرت یافته است.
معماری رنسانس Renaissance Architecture :ویژگیهای هنری پیشرفته
محوریت چهرههای مذهبی، قدیسان و انبیا در مجسمهها و نقاشیها، نگاه آرمانگرایانه و الهی به تصاویر به جای واقعیتگرایی محض،
اختراع دستگاه چاپ و ایجاد تحول در صنعت چاپ، کند و کاری بر روی چوب و فلز،
ساخته شدن مجسمهها به صورت تنومند و در قطعات بزرگ،
جایگزینی موضوعات و سوژههای مذهبی و دینی به جای موضوعات عادی و طبیعی و بازگشت
واقعی به هنر کلاسیک یونان و روم به همراه گرایش انسانگرایانه و اومانیستی.
هنر مند رنسانس ساحری است که طبیعت مادی را می شناسد و به آن عمل می کند
در واقع در دوره رنسانس تطبیق معماری با انسان و طبیعت، به اتکا یا به وسیله دانش ریاضی و تعبیر هایش دوباره مطرح می شود
و تمام خصیصه های که یک مبحث زنده را به تدریج دارا شد تا جایی که تناسبات و اندازه ها فضای معماری تابع یک هارمونی کیهانی شدند
تصویر منتشر شده کلیسای سن پیترو- واتیکان- رم- ایتالیا.