شنبه , 12 آبان 1403
معماری های تک High Tech

معماری های تک High Tech تحلیل و بررسی

معماری های تک High Tech

معماری های تک High Tech پژوهشهای انجام شده در این باره:
استاد راهنما: دکتر علی امامیان فر

مجموعه ایی کامل شامل پاور اثار معماران و پیشگامان این سبک تهیه کننده مهندس:معماری های تک High Tech

حسین تیموری زاده، فر زمستان ۹۴ واحد دولت اباد. حجم دانلود فایل پاورپوینت ۳/۸۱ مگابایت کد خرید ۱-۶-۰۴

معماری های تک High Tech

آنچه به عنوان معماری (های–تک) (تکنولوژی برتر) می شناسیم محصول فکری مدارس معماری و انجمن های وابسته به معماری در انگلستان دهه ی ۵۰ میلادی است.
این موضوع را نیز نباید فراموش نمود که انگلستان قرن نوزدهم سمبل انقلاب صنعتی است
و هنوز هم بعد از گذشت سال ها از آن واقعه میتوان کارخانه ها، پل ها و تاسیسات ساخته شده ی این عصر را در چهره ی انگلستان معاصر مشاهده نمود.

از طرف دیگر می توان معماری (های تک) را ادامه منطقی راهی دانست
که معمارانی نظیر پیتر برنس و والتر گروپیوس  در جنبش ورک بوند به دنبال آن بودند.

معماران به دنبال هویت سازی از بطن آموزه های انقلاب صنعتی و ایجاد تحول در نگاه به هنر، صنایع و تولیدات صنعتی بودند.
در این راستا میس وان در روهه در سال های بعد از جنگ جهانی دوم شدیدا از آموزه های تکنولوژی حمایت می کرد<
و از این رو گفته ی او : ( معماری باید همسو با تکنولوژی روز صورت بگیرد ) تبدیل به شعار محوری معماران های -تک شد..

معماری های تک High Tech

ریچارد باکمینستر فولر مهندسی آمریکایی بود که نسلی جدید از معماران سازه گرای انگلیسی را وامدار اندیشه های خود ساخت.
آن چه که در  کارها و اندیشه های فولر برای معمارانی نظیر نورمن فاستر و ریچارد راجرز مهم مینمود،
طراحی سازه های بود که می شد آن ها را در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه ساخت و به علاوه  این ساختمان ها کمترین وزن ممکن را نیز داشتند.
فولر همواره این سوال را از معماران می پرسید:
ساختمان های شما چقدر وزن دارند؟  و پاسخ به آن یکی از مهم ترین دغدغه های این معماران بود.

معماران های –تک از فولر آموختند که یکی از مشخصه های مهم ساختمانهای امروزی سبکی وزن آنهاست
واین کار تحقق نمی پذیرد مگر با به کار گیری مصالح و تکنولوژی پیشرفته.
ماحصل محاسبات فولر پس از جنگ جهانی دوم را می توان درتکنولوژی ساخت ( گنبدهای ژ ئودزی) خلاصه نمود.
طرح مهندسی این گنبد ها از نظر هندسی، ترکیبی از چهار وجهی ها و هشت وجهی ها بودند
و از مصالحی همچون فلز، پلاستیک، تخته های چند لایی و حتی نی خیزران ساخته می شدند.
او با همین سیستم سازه ای توانست گنبد شفافی به قطر ۸۰ متر را در سال ۱۹۶۷ برای غرفه ی آمریکا در نمایشگاه جهانی مونرئال طراحی و اجرا نماید.

معماری های تک High Tech

در سال ۱۹۷۱ دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نام های ریچارد راجرز ساکن انگلستان و رنزو پیانو ساکن ایتالیا،
در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژ پمپیدو در محله‌ی بوبرگ پاریس در بین ۶۸۱ شرکت کننده برنده اعلام شدند.
نمای این ساختمان را مجموعه ای از دودکش ها ،آبگردان ها ،لوله های تاسیساتی و ستون ها، تیرها، بادبند ها، راه پله ها، و مسیرهای رفت و آمد تشکیل می داد.
این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام های –تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید.
لذا مجدادا در دهه هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد.
سایتی که برای طراحی مرکز پمپیدو انتخاب شده بود پیش از آن به پارکینگ اختصاص داشت.

معماران این سبک تکنولوژی را دستاورد بزرگ مدرنیته و مهم ترین عامل توسعه و پیشرفت قرن بیستم می دانند.
از نظر آنها  عصاره و مشخصه ی هر عصر در معماری آن دوره شکل کالبدی یافته است.
به عنوان نمونه، معابد یونان باستان با آن نظم و تناسبات کامل هندسی، تبلور ذهنیت کمال گرای یونانیان باستان است.
بناهای عظیم روم باستان، نمایش قدرت امپراتوری و حکومت سزارها می باشد
و بالاخره کلیساهای سر به فلک کشیده گوتیک نمایش دهنده قدرت کلیسا و ذهنیت قرون وسطا است.
به همین ترتیب ، ساختمان های امروز می باید نمایش دهنده عصاره فکری و تکنیکی عصر حاضر یعنی تکنولوژی باشد.

معماری های تک High Tech

نظریات و مبانی معماری مدرن و های –تک در اصول، بسیار به یکدیگر نزدیک است و می توان گفت که معماری های – تک فرزند خلف معماری مدرن است.
ولی از نظر شکلی تفاوت هایی بین این دو مکتب معماری مشاهده می شود. به طور کلی می توان بیان کرد
که آن سادگی و بی پیرایگی که در معماری مدرن وجود دارد در های –تک ملاحظه نمی شود
و اگر معماران مدرن در طرح های خود ماشین را به نمایش می گذارند ،معماران های – تک داخل ماشین و اجزا آن را نشان میدهند.

راجرز می گوید: ( همانند کلیساهای گوتیک، ما ساختار را نمایان می کنیم). و در جایی دیگر مینویسد: ( تکنولوژی به ما کنترل بیشتری عرضه میکند.
ساختمان های آینده بیشتر شبیه ربات خواهند بود تا معبد. مانند آفتاب پرست آنها خود را با محیط پیرامون تطبیق می دهند).
شاید بتوان زیربنای فکری این سبک را در این جمله راجرز خلاصه کرد که می گوید
در عصر مدرن باید در ساختمان های مدرن زندگی کرد.
برج ایفل در نمایشگاه ۱۸۸۹ پاریس ساختمان ایده آل و آرمانی معماران های –تک است.
برج ایفل ۳۳۰ متر ارتفاع و اسکلت فلزی نمایان ،نمادی از دستاوردهای تکنولوژی در عصر مدرن است .

معماری های تک High Tech اصول فکری و طراحی این سبک:

بینش پوزیتیویسم و خوشبینی به علم و پیشرفت علمی و  تکنیکی
نمایش تکنولوژی به عنوان عصاره و دستاورد عصر جدید
نمایش پروسه ساخت
شفاف نمودن،لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان
نمایش ساختار و اجزا درون بنا در نمای ساختمان
استفاده از رنگ های روشن و ساده
سازه و ساختار به عنوان تزئینات
استفاده از اجزا کششی سبک
جدا کردن بخش های سرویس دهنده از قسمت های سرویس شونده
طراحی بام ساختمان به عنوان نمای پنجم ساختمان
بطور کلی ایجاد سازه‌‌هایی که با کشش کار می‌‌کنند
اولین بار توسط نورمن فاستر، یکی دیگر از معماران سبک های- تک،  در بانک هنگ‌‌کنگ استفاده شد.
در این بنا به جای اینکه طبقات روی ستون های زیرین خود فشار بیاورند از ستون های بالاتر از خود آویزان هستند.

این ایده‌‌ در ساختمان‌‌های بعدی این معمار یا دیگر معماران سبک های-‌‌تک  بدلیل به صرفه نبودن پیگیری نشد
اما سازه‌‌ها و عناصر کششی پس از آن جایگاه مناسبی در صنعت ساختمان پیدا کردند.
اعضا کششی به غیر از جذابیت ها و امکاناتی که از نظر سازه‌‌ای در اختیار معماران  قرار می‌‌دادند
به بخش جدایی ناپذیری از معماری تبدیل شدند.
بیان معماری با استفاده از کشش فولاد، در داخل و بیرون بنا آنقدر وسوسه برانگیز بود که معماران های- تک حاضر شدند
به خاطر آن حتی یکی از اصول خود را زیر پا بگذارند ؛ صداقت در استفاده از مصالح.
از دیگر زیر مجموعه های این سبک میتوان به معماری روبوتک Robo Tech و معماری اکوتک  Eco Techاشاره کرد.
معماری های تک High Tech

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 3 =

error: این محتوا غیرقابل کپی است