شنبه , 2 شهریور 1398
خانه » مبادی طراحی » سبکهای معماری » معماری پرش کیهانی Jumping Universe
معماری پرش کیهانی

معماری پرش کیهانی Jumping Universe

معماری پرش کیهانی

معماری پرش کیهانی The Architecture of the Jumping Universe اثار ارائه شده در این زمینه زمستان ۹۴ دانشگاه دولت اباد
استاد راهنما: دکتر علی امامیان فر

معماری پیداش کیهانی-غیر خطی مهندس سجاد رفیعی (پاور) حجم دانلود ۲/۸۸ مگابایتمعماری پرش کیهانی
کد خرید ۱-۸-۰۴

.

معماری  پرش کیهانی (بررسی اثار فرانک گهری) مهندس نفیسه سادات فتاح (پاور) حجممعماری پرش کیهانی
دانلود ۶/۶۶ مگابایت کد خرید ۲-۸-۰۴

معماری پرش کیهانی

چارلز جنکز در سال ۱۹۹۵ بر اساس یافته های جدید علمی در مورد سیر
تکوین کیهان و تطور غیر خطی آن، کتابی به نام معماری پرش کیهانی منتشر کرد..
جنکز در این کتاب به تشریح نحوۀ تکوین کیهان به زبان ساده پرداخت و بیان داشت
که جهان به صورت خطی و یکسویه گسرش و تکامل نیافته،
بلکه این تکامل به صورت گسترش خطی و سپس رسیدن
به مرز بحران و آشفتگی و در نهایت پرش به شرایطی کاملاً متفاوت با گذشته صورت گرفته است.

جنکز پیچیدگی در طبیعت را بدین صورت تعریف می کند:
«پیچیدگی نظریه ای است که می گوید چگونه ارگانیسم های در حال پیدایش به لحاظ تأثیر متقابل اجزاء آن بر هم،
از حالت تعادل خارج شده ( به واسطۀ افزایش انرژی ، ماده یا اطلاعات ) و به مرز بین نظم و آشفتگی می رسد.
این مرز همان مکانی است که سیستم اغلب پرش می کند،
تقسیم می شود و یا به صورت خلاقانه ای تأثیر متقابل می گذارد.
این کار به صورت غیر خطی و غیر قابل پیش بینی انجام می پذیرد.
ارگانیسم جدید ممکن است از طریق واکنش و دادن انرژی به صورت مستمر حفظ شود.

معماری پرش کیهانی The Architecture of the Jumping Universe

لذا در یک کیهان زنده و ارگانیک، ارگانیسم ها و پدید های مختلف خلق می شوند و در یک گسترش خطی به مرز آشفتگی می رسند

و در نهایت به ارگانیسم یا پدیده ای متفاوت با حالت قبل پرش می کنند.
در این مورد می توان پروسۀ دگردیسی در پروانه ها و حشرات را مثال زد.
به طور نمونه، پروانۀ کرم ابریشم که دارای پروسۀ دگردیسی کامل است،
در ابتدا به صورت تخم، سپس کرم، و بعد پیله و در نهایت پروانه در می آید
که هر مرحله کاملاً متفاوت با مرحلۀ قبل است و در هر مرحله پرش، ایجاد دگردیسی در ارگانیسم می نماید.

در مسایل روزمرۀ فیزیکی نیز این مسأله را می توان مشاهده کرد. یک کامیون پر از شن را که در حال تخلیه بار خود است تصور کنید.
حجم شن های تخلیه شده بر روی سطح زمین به صورت خود سازماندهی  – یک شبه مخروط – افزایش می یابد.
در یک لحظه – نقطه بحران، آشفتگی و فاجعه – با اضافه نمودن تنها یک دانه شن به این شبه مخروط، این نظم متلاشی می شود
و در هم می ریزد. با تخلیۀ ما بقی شن ها، مجدداً حجم شن ها تحت یک سازماندهی جدید افزایش می یابد
تا دوباره به نقطه بحران و آشفتگی و نهایتاً متلاشی شدن و پرش بعدی برسد
این مثال را می توان در مورد وقوع بهمن و یا زلزله نیز به کار برد .

معماری پرش کیهانی The Architecture of the Jumping Universe

به طور کلی  در کیهان، گسترش و پیدایش به صورت مستمر و در یک مسیر خطی صورت نمی گیرد،
بلکه به صورت غیر خطی و پرش انجام می شود.
بدین معنی که گسترش در هر مرحله، نهایتاً به نقطۀ بحران و آشفتگی و متلاشی شدن نظم آن ختم می شود.
ادوارد لارنز، استاد علوم هواشناسی در دانشگاه M.I.T. در آمریکا ، نظریه آشفتگی را در دهۀ هفتاد میلادی مطرح کرد.
وی در سال ۱۹۷۲ مقاله ای به نام « آیا حرکت بال پروانه در برزیل باعث به وجود آمدن
گرد باد های عظیم در تکزاس می شود ؟» را منتشر نمود.
این مقاله به نام اثر پروانه شهرت یافت.

بر اساس این نظریه، اتفاقات کوچک موجب رخ دادن اتفاقات بزرگ می شود.
به نظر لارنز، به دلیل وجود آشفتگی، تغییرات آب و هوایی را نمی توان پیش بینی کرد و همیشه این پیش بینی ها تقریبی است.
از این زمان به تدریج ریاضی آشفتگی و علم آشفتگی مطرح شد.
ریاضی آشفتگی توسط بنوت مندل بروت ریاضی دان لهستانی تبار مطرح شد.
بر اساس نظریۀ وی قوانین ساده اشکال پیچیده ایجاد می کنند.

معماری پرش کیهانی The Architecture of the Jumping Universe

واژه فراکتال مشتق از واژۀ لاتینی فراکتوس – به معنی سنگی که به شکل نامنظم شکسته و خرد شده است –
در سال ۱۹۷۵، برای اولین بار توسط بنوت مندل بروت مطرح شد.
فراکتال ها شکل هایی هستند
که بر خلاف شکل های هندسه اقلیدسی، به هیچ وجه منظم نیستند.
این شکل ها اولاً سرتاسر نامنظم اند،
ثانیاً میزان بی نظمی آنها در همۀ مقیاس ها یکسان است.

جسم فراکتال از دور و نزدیک یکسان دیده می شود، به تعبیر دیگر خود متشابه است.
وقتی که به یک جسم فراکتال نزدیک می شویم،
می بینیم که تکه های کوچکی از آن که از دور همچون دانه های بی شکلی به نظر می رسید،
به صورت جسم مشخصی در می آید
که شکلش کم و بیش مثل همان شکلی است که از دور دیده می شود.
در طبیعت نمونه های فراوانی از فراکتال ها دیده می شود.
درختان، ابرها، کوه ها، رودها ، لبه سواحل دریا، سرخس ها و گل کلم ها اجسام فراکتال هستند .

معماری پرش کیهانی The Architecture of the Jumping Universe

از نظر چارلز جنکز، معماری باید معلول باشد،
معلول دیدگاه انسان از خود و از جهان پیرامون خود، معماری امروز باید معلول شرایط امروز باشد،
معلول علم، تکنولوژی و فلسفۀ کنونی.
به عقیدۀ جنکز، اگر در جهان سنت، فرم تابع سنت و در جهان مدرن فرم تابع عملکرد بوده است
در جهان کنونی، فرم تابع دیدگاه باید باشد.

اکثر معماران دهۀ هشتاد سبک دیکانستراکشن که به سمت سبک فولدینگ گرایش پیدا کرده بودند،
از اواسط دهۀ نود میلادی، مبانی نظری معماری خود را بر اساس مباحث جدید علمی مطرح شده بنا نهادند.
مانند فرانگ گهری و آنهاروند پیدایش، تطور و تکامل را در طرح های معماری خود پیاده کرده اند.
در ساختمان های آنها روند طراحی و پیدایش مشابه همان صورتی انجام می پذیرید
که در مقیاس بزرگ تر یعنی کیهان اتفاق می افتد.
یکی از ساختمان های جالب توجه که در این سبک ساخته شده،
طرح فرانک گهری برای موزه گوگنهایم در شهر بیلبائو است.
معماری پرش کیهانی

درباره‌ی دکتر علی امامیانفر

علی امامیانفر دکتری معماری-....

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

error: این محتوا غیرقابل کپی است