چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403
معماری گوتیک Gothic Architecture

معماری گوتیک Gothic Architecture

معماری گوتیک Gothic Architecture

معماری گوتیک Gothic Architecture اثار ارائه شده در این باره:
استاد راهنما: دکتر علی امامیان فر

بررسی سبک گوتیک  زمستان ۹۴ دانشگاه دولت اباد، حجم دانلود ۱۰ مگابایت کد خریدمعماری گوتیک Gothic Architecture
۰۴-۲۰-۱

 

دانلود کتاب تصویری کلیسهای گوتیک در اروپا حجم دانلود ۱۳۰ مگابایت کد خریدمعماری گوتیک Gothic Architecture
۰۴-۲۰-۲

 

معماری گوتیک Gothic Architecture

گوتیک به معنی نسبت داده شده به قوم گوت است.
گوت اقوام ژرمنی بودند و با امپراطوری روم می جنگیدند وحشت رومیان آن زمان از این جنگجویان بربر گونه و وحشی آنها را دچار کابوسی دسته جمعی کرده بود.
مدتها بعد در دوران رنسانس وقتی اروپاییان با نوع خاص و عجیبی از معماری روبه رو شدند
که با اشکال عادی و خوفگرانه کلاسیک آنها متفاوت بود به یاد همان جنگجویان گوت افتادند
و ترس تاریخیشان بین این معماری و گوتیکهای بربر رابطه برقرار کرد
و بعد از گذشت قرنها به ترس موروثیشان از آن ژرمنها اعتراف کردند
و گفتند که ما از این معماری به همان قدر می ترسیم که از گوتها..

پس معماری گوتیک به شاهدی برای این ترس تبدیل شد.
عماری در اروپا طی سده های سیزده و چهارده شکل گرفته و شکل گیری آن در این دو ‏سده مراحلی را طی نموده است
که به نظر می رسد، آنرا در سه دوره گوتیک آغازین ، گوتیک ‏پیشرفته و گوتیک پسین بررسی نماییم .

معماری گوتیک Gothic Architecture

الف ) گوتیک آغازین :
معماری گوتیک در فرانسه آغاز گردید. البته با دوباره ساختن کلیسای ‏سن دنی پاریس،
این کلیسا یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بناهای عصر گوتیک محسوب می ‏گردد.
با اینکه کلیسای سن دنی هم آثار رومانسک در آن مشهود است و هم گوتیک، و لیکن ‏کلیسای دوره انتقال است.

ب ) معماری گوتیک پیشرفته :
معماری گوتیک در مرحله مترقی با پشت سر گذراندن تجربه ‏های بسیار به طور بسیار چشمگیری از معماری شیوه رومانسک و حتی گوتیک آغازین متمایز ‏گردید.
در میانه سده سیزدهم معماری گوتیک به اوج اعتلای خود رسید،
در همین زمان ‏کلیساهای جامع : رنس ، آمین ، بووه

ج ) معماری گوتیک پسین :
دوره سوم یا آخر گوتیک را باید دوران اعتلا و همچنین پایان این ‏شکوه و عظمت و ظرافت دانست.
در این زمان معمار گوتیک تلاش و سیعی در جهت ایجاد ‏قوسهای متقاطع داشت
که فشار تاق را بدون واسطه سر ستونها مستقیما به پایه های بنا منتقل ‏کند.
پنجره های وسیعتری جای پنجره های وسیع پیشین را گرفتند
و شبکه های داخلی آن به ‏صورت شعله های آتش در می آمد و نوارهای متقاطع به شکل ابرو در آن تعبیه شدند.
یکی از نمونه های بارز کلیساهای این دوره کلیسای سن مالکو در شهر روان پایتخت نرماندی ‏است.‏
تصویر ارائه شده کلیسای نوتردام در فرانسه

معماری گوتیک Gothic Architecture

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + 11 =

error: این محتوا غیرقابل کپی است