یکشنبه , 30 شهریور 1399
کلیساهای اصفهان و تناسبات طلایی

کلیساهای اصفهان و تناسبات طلایی

کلیساهای اصفهان و تناسبات طلایی

در آنها (نمونه موردی کلیسای مریم و هاکوپ)

کلیساهای اصفهان و تناسبات طلایی
کلیساهای اصفهان و تناسبات طلاییدر آنها (نمونه موردی کلیسای مریم و هاکوپ)
علی صدر عاملی. علی امامیان فر. سپیده السادات سهرابی
کنفرانس سالانه معماری، شهرسازی، جغرافیا و عمران موسسه رهجویان پایاشهر اترک. زمستان ۹۶
مقاله شامل فایل pdf میباشد، کد خرید ۳۲-۰۲ حجم دانلود ۱ مگابایت.

کلیساهای اصفهان و تناسبات طلایی در آنها چکیده: یکی از مهمترین ویژگی های شکل گیری هر فضایی هندسه ی آن فضاست که معرف سبک و دوره ی اجرای آن فضاست. در معماری اسلامی ایران خصوصیات وجود دارد که این معماری را منحصر بفرد کرده و به آن اصالت بخشیده است. تمدن و فرهنگ ایران با معماری آن گره خورده و درگذر زمان این دانش پیشرفته تر شده تا جایی که در دوره تیموریان به نبوغ گنبد رسیده اند..

بررسی کلیساهای اصفهان و نقش تناسبات

طلایی در آنها (نمونه موردی کلیسای مریم و هاکوپ)

در گذر حوادث تاریخی پیش آمده در ایران در دوره ی صفویه به دلایل سیاسی واقتصادی ارامنه از منطقه ی جلفا به اصفهان نقل مکان کرده و در جنوب شهر سکنا گزیدن و از طرف شاه اجازه ی ساخت کلیساهای خویش را دریافت کردند برای جلوگیری از بهم ریختگی اصفهان شاه به ارامنه اجازه ی ساخت مکان های مشابه بامعماری ایرانی داده شد و از آن پس ارامنه با همان هندسه اما بیرونی ساده تر بناهای خویش راساختند و در درون تزئینات خاص خود را داشتند. در این مقاله سعی بر این است که با مطالعه تاریخی و تحلیلی این بناها هندسه ی آنهارا معرفی کرده و وجود تناسبات طلایی در این بنا بررسی شود.

واژگان کلیدی:  کلیسا، معماری ایرانی، گنبد، اعداد مقدس، تناسبات طلایی

اعداد مقدس و هندسه طلایی از ارگان اصلی هر فرهنگ است که در هر فرهنگی معنای متفاوتی دارند و در بناهای گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد.

کلیساهای اصفهان و تناسبات طلایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

error: این محتوا غیرقابل کپی است