حیدر غیایی
حیدر غیایی. پژوهشهای انجام شده در این باره:
استاد راهنما دکتر علی امامیان فر
حیدر غیایی گرداورنده فاطمه سلطانی زمستان ۹۵ دانشگاه اشرفی اصفهانی دانلود فایل
پاور پوینت حجم ۱۹/۲ مگابایت کد خرید ۱-۱۴-۰۳
حیدر غیایی بیوگرافی
وی در سال ۱۳۰۱ در تهران و در خانوادهای با اصالت خان متولد گردید.
او در سال ۱۹۴۷ میلادی از دانشگاه تهران در رشته معماری فارغالتحصیل گردید و در سال ۱۹۵۲ گواهی (DPLG) خود را از مدرسه هنرهای زیبای پاریس دریافت نمود.
او در همین سال برنده جایزه ” Prix de Vienne ” گردید.
غیایی در سال ۱۹۵۳ دفتر معماری خود را در تهران تاسیس نمود و در خلال این سالها،
پروژههای خصوصی فراوانی را به انجام رساند که منجر به انتخاب وی برای طراحی ساختمان مجلس سنای ایران گردید.
او در سال ۱۹۷۴ میلادی به عنوان معمار سلطنتی و مشاور معماری شاه ایرانبرگزیده شد.
وی همچنین به عنوان استاد در دانشگاه تهران به تدریس معماری پرداخت (آتلیه غیایی) و چندین نسل از معماران را آموزش داد. غیایی خود را یک فراماسون میدانست.
او پس از انقلاب اسلامی به فرانسه مهاجرت کرد و چند سال بعد دفتر معماری جدیدی به همراه فرزندان خود در سانفرانسیسکو برپا نمود.
او در ۱۵ شهریور سال ۱۳۶۴ در ویلای خانوادگی خود در آنتیب در جنوب فرانسه درگذشت.
حیدر غیایی هتل رویال هیلتون
هتل رویال هیلتون از بزرگترین هتل های پنج ستاره ایران بشمار می رود،
که در جنوب اراضی محمودیه شمیران(تقاطع بزرگراه مدرس و خیابان ولی عصر)قرار دارد.
این هتل در سال ۱۳۴۱خورشیدی افتتاح شد و چون از اهمیت زیادی برای دولت وقت برخوردار بود،
تمبری یادبود به همین مناسبت چاپ و منتشر گردید.
دولت وقت علاقه به معرفی آن بعنوان نمادی از توسعه و پیشرفت کشور داشت.
از این روی تا پایان عمر سلسله پهلوی این هتل محل برگزاری مهمترین مراسم و محل اقامت شخصیت های نامدار بین المللی بود.
مراسم انتخاب دختر شایسته ایران هر ساله در این هتل انجام می شد.صحنه ای از فیلم مشهور «گنج قارون»که با شرکت محمد علی فردین و … در دهه چهل ساخته شد،در این هتل فیلم برداری گردید.
این هتل ( حیدر غیایی آن را طراحی کرده است) دارای دو برج غربی و شرقی (برج سوم آن در حال ساخت است.)می باشد.
برج غربی در تاریخ ۸ آذر ۱۳۴۱ در زمینی به مساحت ۷۰۰۰۰ متر مربع بنا شد و برج شرقی در سال۱۳۵۱به بهره برداری رسید.
هر طبقه برج شرقی ۲۰ اتاق و هر طبقه برج غربی ۱۸ اتاق دارد. در هر برج، ۳۱۵ اتاق دو تخته، پنج سوئیت بزرگ و ۳۵ سوئیت کوچک وجود دارد.
امکانات دیگر هتل شامل ۱۰ رستوران دائمی و فصلی که انواع غذاهای ایرانی و خارجی را سرو میکنند
و دو سالن ویژه همایش و مراسم و سالنهای ورزشی و استخر است.
برج شرقی به منظور برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی در ۱۳۷۶ بازسازی گردید
و برج جنوبی این هتل در راستای برنامه توسعه در حال احداث میباشد.
اثار وی
عبارتند از: ساختمان مجلس سنا ایران که پس از انقلاب ۱۳۵۷ محل مجلس شورای اسلامی بود
ایستگاه راهآهن مشهد
ایستگاه راهآهن تبریز
سینمای مولن روژ (سینما سروش فعلی)
سینما رادیو سیتی
هتل استقلال تهران (هیلتون سابق)
هتل کارلتون تهران
هتل رویال رزیدانس
کاخ فرح آباد
بیمارستان مشهد
بیمارستان لویزان
خانه ایران در پاریس
بیش از ۳۰ ویلای شخصی.
بخشی از مصاحبه مهندس ابوالحسن میرعمادی:
مهندس حیدر غیائی با یادآوری و اظهار لزوم واگذاری مسئولیتها به معماران جوان و ایجاد دفتر فنی گسترده
در مورد بازسازی و نوسازی و مرمت زیرنظر بنده و اشاعه تلفیق معماری ایرانی در معماری مدرن علاقهمندی خود را برای آشنائی حرفهای بیشتر با من ابراز داشتند.
پس از مذاکرات و تبادل نظرها طی جلسات متعدد خواستار همکاری در بعضی از پروژههای خودشان منجمله ساختمان جدید مسکونی خودشان،
طراحی داخلی و توسعه مجلس سنا و طراحی کاخ ملکآباد را شدند
و طی دوره بازسازی کاخ گلستان طرحهایی را درباره پروژههای نیز تهیه و به ایشان ارائه کردم که در سالهای بعد تکمیل شد.
این آشنائی و همکاریهای پراکنده طی یکسال و اندی نهایتاً منجر به دعوت ایشان از بنده به عنوان همکار و رئیس طراحی و تجدید سازمان دفتر ایشان شد
که در سال ۱۳۵۱ برای مطالعات پروژههای بزرگ بهداشتی و بیمارستان بزرگ آغاز شد و تا آخرین روزهای زندگی ایشان ادامه یافت.
جناب آقای مهندس میرعمادی تا اینجا بیشتر بحث ما راجع به آقایان غیایی و فروغی شد.
در صورت امکان میخواهم رابطۀ همکاری و شراکت این دو نفر را که شما هم در کنارشان قرار داشتهاید، بدانم.
آقای فروغی بخاطر قدرت سیاسیای که داشت پشت خیلی از پروژههای مرمت و ساخت بوده و معماران دیگر این مملکت هم از قبیل:
فرمانفرما، غیایی، سیحون و دیگران به صورت خواسته و ناخواسته در کنار این دو نفر قرار داشتهاند.
در واقع اگر بخواهیم صرفاً این رابطه را با غیایی ببینیم، شراکت این دو فرد چگونه بود؟
بهرحال بنظر بنده شخصیت مهندس غیائی مکمل شخصیت مهندس فروغی بود
و در صورتیکه همکاری آنها با هم ادامه مییافت آثار بیشتری در معماری از ایشان در کشور شاهد بودیم.
لکن با توجه به اختلاف و سلائق اجتماعیشان این امر میسر نشد.