جمعه , 4 مهر 1399
علی اکبر صارمی

علی اکبر صارمی. تحلیل، بررسی اثار و فرایند طراحی

علی اکبر صارمی

علی اکبر صارمی. پژوهشهای انجام شده در این باره:

استاد راهنما دکتر علی امامیان فر

تحلیل وبررسی آثارعلی اکبر صارمی گرداورنده محمد اکبری ورنوسفادرانی زمستان ۹۵علی اکبر صارمی

دانشگاه شاهین شهر دانلود فایل پاورپوینت حجم ۴/۹۸ مگابایت کد خرید ۱-۸-۰۳

علی اکبر صارمی بیوگرافی

علی اکبر صارمی در سال ۱۳۲۲ در زنجان به دنیا آمد. وی معمار و نقاش ایرانی است.
صارمی  در سال ۱۳۴۷ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته معماری فارغ‌التحصیل شد.
او تحصیلات خود را در دانشگاه پنسیلوانیا در دریافت درجه دکتری پی‌گرفت.
رساله دکتری او زیر نظر استادش لویی کان نوشته شد.
صارمی پس از بازگشت به ایران، در دفتر معماری سردارافخمی مشغول به کار شد و در سال ۱۳۵۹ دفتر شخصی خود، مهندسین مشاور تجیر، را تأسیس کرد.
او علاوه بر تدریس دانشگاهی تهران، مقالاتی نیز در مجلات معماری معتبر دنیا منتشر کرده است.

گفتگویی با علی اکبر صارمی:

در کتاب ارزشمندتان با عنوان «ارزشهای پایدار در معماری ایران» اشاره کرده‏اید که وقت آن رسیده به آثار تاریخی گذشته به عنوان پدیده‏های روح بخش و پایدار رجوع کنیم؟
الهام از معماری گذشته ایران را درچه مفاهیم و مراحلی می‏دانید؟
در هر هنری مساله الهام گرفتن از آثار هنری گذشته چیزی نیست که بتوان برای آن قاعده و اصول استخدام کرد و گفت اگر خلاف مراتب را رعایت کنیم،
آثارمان از جنس آثار فرهنگی گذشته انسان خواهد شد. این قضیه یک امر درونی و احساسی است.

بارها به دوستان و معماران جوان گفته ام که نگاه کردن به آثار فرهنگی به جا مانده از تاریخ، نوعی لبریز شدگی در فرد ایجاد می‏کند. گاهی فردی آن قدر شعر مطالعه می‏کند که بالاخره ذهنش لبریز می‏شود. ممکن است تراوشاتی هم داشته باشد. نمی‏توان گفت اگر فلان حرکت را انجام دهیم حتماً به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

زمینه های فکری معمار از زبان وی:

ما معماران نسل قدیم با دست و قلم کار می‏کنیم.
در کتاب «گذر و درنگ» بخشی از کروکی‌هایم آمده است.
رفتن و دیدن کارهای معماری از نزدیک بسیار کار ارزشمندی بود که به همراه دوستان و استاتید صورت می‏گرفت.
این کار موجب می‏شد ایده‏هایمان روی کاغذ منتقل شود.
مهم است که معمار آن قدر کار کند که انگشتانش مهارت لازم ر ا کسب نمایند
هنوز روش انتقال دیده‏های ذهنی از طریق انگشتان دست و قلم به روی کاغذ ارزشمند است.

بخش دوم ذهنیت انسان است.
وقتی معمار کارهای زیادی را مطالعه کند و اهل پرکاری باشد ذهنش لبریز می‏شود و می‏تواند آثاری خلق کند که منتقدین آن را تأیید نمایند.
این یک منتقد هوشمند است که می‏تواند کار معمار را نقد کند و بگوید آیا چیزی از مفاهیم فرهنگ ایرانی درخود دارد یا نه!

تالار شهر کرمانشاه (تالار انتظار)
علی اکبر صارمی

ساختمان تجاری و اداری برج بلور، تبریز، تجیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

error: این محتوا غیرقابل کپی است