فرهاد احمدی
فرهاد احمدی. پژوهشهای انجام شده در این باره:
استاد راهنما دکتر علی امامیان فر
بررسی اثار معماری فرهاد احمدی گرداورنده پریسا دهقان زمستان ۹۵ دانشگاه اشرفی
اصفهانی دانلود فایل پاور پوینت حجم ۴/۸۸ مگابایت کد خرید ۱-۴-۰۳
معرفی معمار(فرهاد احمدی) گرداورنده افرا آذری زمستان ۹۴ دانشگاه ازاد دولت اباد
دانلود فایل پاورپوینت حجم ۱۰/۵ مگابایت کد خرید ۲-۴-۰۳
فرهاد احمدی بیوگرافی
فارغالتحصیل رشته مهندسی معماری و شهرسازی از دانشکده هنرهای زیبای، دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۶ میباشد. شروع کار وی پس از انقلاب اسلامی با ساخت مجموعه مسکونی و خدماتی در مناطق محروم استان خراسان؛ و بعد از وقوع جنگ ایران و عراق نیز در باز سازی مناطق جنگی میباشد. وی از جمله معماران معاصر ایران به شمار میرود که طرحهای خود را با گرایش آکادمیک و مبتنی بر اصول نظری تبیین شدهای طراحی مینماید و با تأکید بر زمین مداری و پیوند محیط با فضا، معماری خاصی را پدیدآوردهاست. به طور کلی فرهاد احمدی در طی دو دههٔ گذشته در کنار آموزش معماری و مسئولیتهای دیگر حدود سی طرح ارائه کردهاست، که اغلب آنها در حد ملی بوده و مضمون فرهنگی داشتهاند.
معماری سنتی ایران به واسطه نوع نگرش، انسان و محیط، زمینه ارزشمندی دارد که با نگرش به ویژگی های بنیادین این معماری است. اصول ومفاهیمی در معماری او وجود دارد که از شیوه ها و اصول معماری سنتی ایران است. مجموعه طرح ها و کارهای اجرا شده وی را به دو دوره کاری تقسیم می کنند. دوره اول: یافتن راهکار جهت همنشینی و ترکیب مفاهیم سنتی با معماری مدرن. دوره دوم: عمده فعالیتها در جهت معماری پایدار است. نگاهی مفهومی به فضا، متن گرایی و گرایش به مفاهیم بنیادی معماری پایدار جزء دغدغه هایش است.
فرهاد احمدی مرکز فرهنگی دزفول
مرکز فرهنگی دزفول
سال طـــــراحی: ۱۳۶۵
مکان: دزفول
کارفرما : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مساحت: ۶۰۰۰
نوع کاربری : فرهنگی.
ایده های طراحی : طرحي است که در طول پنج سال محقق شد، و چند سال بعد به عنوان پروژه منتخب در جشنواره روروز در نروژ برگزيده گشت.
اين طرح که در دوره بحراني جنگ با استفاده از بودجه بازسازي مناطق جنگي و با پايمردي کارفرما در شرايط دشواري به پايان رسيد،
از اين بابت مورد توجه قرار گرفت که به ترتيبي منعکسکننده مفاهيم بنيادين اين دياردر ايجاد فضا و استفاده از هندسه مالوف در تركيب با مصالح بومي بود، در حاليکه از احکام و فن آوري دوران معاصر (مدرن) بهره ميگرفت.در واقع ساختماني با ويژگي هاي منطقه اي بود که امكان درك جهاني را داشت.
ساختار اين طرح بر مسيري حلزوني و چرخان استوار بود كه همراه با حرکت آب، از يک حياط مربع بر سطح زمين آغاز شده ، با چرخشي از درون يك مخروط معكوس شفاف، بر روي شيبرويي مدور به حياطي هشت ضلعي در عمق زمين ميرسيد، تا با اين ايهام داستان گذر انسان را از جهان مادّي به بهشت متمثل سازد.
نقشه ساختمان از پردازش يک شمسه در سه بعد به دست آمده و بادگيرهاي چهارگانه پرّان در اطراف اين حياط بهشتي نيز نوعي نگاه به آسمان را تشديد مينمود. در اين طرح پشتبامهاي ساختمان، جزئي از محوطه و تداوم درون ساختمان به بيرون تلقي شده و بدنه ساختمان به صورت لايهلايه به تدريج عرصههاي دروني باز و بسته را تعريف ميکند.
طراحی نما
ماي يکپارچه آجري خارجي که در بخشهايي از داخل به صورت نماي ساروج سفيد درآمده، در نقاطي با معقليهايي از کاشي فيروزهاي و لاجوردي در نقش گره ترکيب شده و با ايجادسوراخهاي لانه كبوتري در لبههاي پشتبامها به نوعي با معماري منطقه قرابت يافته است. اين در حاليست که بخش اعظم ساختمان در مخزن بزرگي از بتون در داخل زمين قرار گرفته و سازه ساختمان به صورت ترکيبي از فولاد و بتون و سقف تالارها از تاوههاي پيشساخته استفاده شده که در اغلب فضاها به صورت نمايان ديده ميشود و در نتيجه بدين ترتيب به اصول فروتني و صداقت پاسخ گفته شده است. در اين طرح و نيز ديگر طرحها به نوعي از تعاريف متداول فاصله گرفته شده و مرکز فضا تهي و به جاي مادّه از فضا انباشته شده است.
فرهاد احمدی برخی اثار
فرهاد احمدی از سال ۱۳۶۰ عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی شهید بهشتی است.
تا کنون بیش از سی پروژه ملی از جمله مراکز فرهنگی دزفول، تبریز، اصفهان، کرمان و تهران
همچنین ساختمان های نمایندگی ایران در کره جنوبی و سوئد و نیز چندین نمایشگاه بین المللی را طراحی کرده است.
وی در مسابقات پراهمیتی چون کتابخانه ملی و ساختمان های مرکزی وزارت نفت شرکت داشته است
و در دو سالانه های جهانی معماری “روروز” نروژ و “گلف” امارات مورد تقدیر قرار گرفته است.
برخی طرح های بین المللی و داخلی ایشان:
غرفه ايران در نمايشگاه بين الملي EXPO 85 در تسکويا – ژاپن به همراهي دفتر فني دانشگاه شهيد بهشتي
غرفه ايران در نمايشگاه بين الملي در دوبي – امارات ۱۹۹۱-
غرفه ايران در نمايشگاه سن آنجل در مکزيکو سيتي – مکزيک ۱۹۹۲-
غرفه هاي جهانگردي در نمايشگاههاي ITB در ميلان – ايتاليا و برلين – آلمان ۱۹۹۲-
طرح اوليه براي بازسازي MAISON DEL ,IRAN در پاريس- فرانسه ۱۹۹۳-
غرفه ايران در نمايشگاه بين الملي EXPO 93 در ته جان -کره جنوبي ۱۹۹۹-
ساختمان اقامتگاه سفير ايران در سئول – کره جنوبي ۲۰۰۰-
ساختمان سفارت ايران در سئول – کره جنوبي ،
کانديد جايزه آقا خان و دريافت لوح زرين در اولين همايش معماري و طراحي شهري وزارت مسکن و شهر سازي – ۱۳۸۶ ۲۰۰۱-
طرح سفارت ايران در استکهلم – سوئد ۱۳۶۵-
طرحهای داخلی
ساختمان مرکز فرهنگي دزفول
کانديد جايزه آقا خان طرح منتخب براي ۱۹۹۸- BIANUAL – ROROS در نروژ و دريافت لوح زرين در اولين همايش معماري و طراحي شهري وزارت مسکن و شهرسازي – ۱۳۸۶ ۱۳۶۶-
ساختمان مرکز فرهنگي تبريز ( نيمه کاره) ۱۳۶۷-
ساختمان مرکز فرهنگي بين الملي اصفهان – کانديد جايزه آقا خان ، طرح منتخب مهندسين اصفهان و دريافت لوح زرين در اولين همايش معماري و طراحي شهري وزارت مسکن و شهر سازي ۱۳۸۶ ۱۳۶۸-
پارک باغلار باغي تبريز ( نيمه کاره) ۱۳۶۸-
باز طراحي جنوب ميدان نقش جهان ( اولين طرح در زمينه CENTRIFICATION در بافتهاي تاريخي با همکاري UNESCO ) در پر اهميت ترين بخش تاريخي شهر اصفهان ( در دست طراحي)
طراحي جامع دانشگاه هنر اصفهان و طرح ساختمانهاي دانشکده هاي مربوطه ، اصفهان ، ( در حال اجرا) ۱۳۸۸-
طراحی کتابخانه مرکزی دانشگاه علم وصنعت، تهران ، ( در حال اجرا) ۱۳۸۹- طراحی ساختمان مرکزی سازمان نظام مهندسی استان خوزستان، اهواز
طرح مرمت و توسعه و باغ آل گلي تبريز ( کار مرمت صورت گرفته) ۱۳۶۹
طرح باغ شهيد قاضي تبريز ۱۳۶۹-
طرح مرکز خريد چاي کنار تبريز ۱۳۷۰-
طرح تالار شهرداري و مجموعه خدمات شهري تبريز ۱۳۷۱-
طرح مرکز تجارت و مرکز فرهنگي کرمان ، نيمه کاره ۱۳۷۲-
طرح مرکز سرگرمي ها و خانه جوان تهران ۱۳۷۴-
شهر کتاب، شعبه مرکزي بازسازي طراحي داخلي ، تهران ۱۳۷۵-
ساختمان شهر کتاب شعبه ميدان آرژانتين ، تهران ( نيمه کاره ) ۱۳۷۶-
ساختمان اداري فرشته، تهران ۱۳۷۸- طرح مجموعه مسکوني رودکي شميران ، تهران ۱۳۸۲-
طرح تئاتر تجربي و مرکز خريد صبا ، تهران ( در حال اجرا) ۱۳۸۳-
طرح يادمان شهداي دفاع مقدس ، قصر فيروزه – تهران ۱۳۸۵-
خانه مسکوني و دفتر کار ، الهيه ، تهران ( در حال اجرا ) ۱۳۸۶-