پنج شنبه , 30 فروردین 1403
Frank Gehry فرانک گری

Frank Gehry فرانک گری

Frank Gehry فرانک گری

Frank Gehry فرانک گری. پژوهشهای انجام شده در این باره:
استاد راهنما: دکتر علی امامیان فر

بررسی فرآیند طراحی آثار فرانک گری از دیدگاه صاحبنظران گرداورنده فرناز کیان ارثی Frank Gehry فرانک گری

زمستان ۹۵ دانشگاه شاهین شهر دانلود فایل پاور پوینت حجم ۸/۹۶ مگابایت کد خرید ۱-۴۷-۰۳

Frank Gehry فرانک گری

در سال ۱۹۲۹ م در خانواده‌ای یهودی در شهر تورنتوی کانادا) با نام اصلی فرانک اون گلدبرگ) دیده به جهان گشود.
او در سال ۱۹۴۷ م به همراه خانواده اش به لس آنجلس مهاجرت کردودر دانشگاه جنوب کالیفرنیا به تحصیل در رشته معماری پرداخت. او از شاگردان ویلیام پریرا است.
در سال ۱۹۵۶ م در دانشگاه هاروارد به تحصیل در رشته برنامه‌ریزی شهری پرداخت و هم‌زمان در دفترویکتور گروئن مشغول به کار شد.
او اکنون شهروند ایالات متحده و ساکن لس آنجلس است.

در کارهای اولیه گری می‌توان تأثیراتی از معماران سوئیس و فرانسه به خصوص لو کوربوزیه مشاهده کرد
این تأثیرات را تا سال۱۹۷۲می‌توان در کارهای گری مانند استفاده از فرمهای هندسی ساده مشاهده کرد.
به طور کلی در کارهای گری نوعی گرایش مجسمه سازانه را می‌توان مشاهده کرد
چه در توسعه خانه همسرش ۱۹۸۷ تا موفق‌ترین کارش درسبک فولدینگ که موزه هنرهای معاصر بیلبائواست.

پس از اینکه جایزه پریتزکر به فرانک گری تعلق گرفت، آدا لوئیز در باره اش نوشت:
او ریسک می‌کند، روی بند راه می‌رود و مرز محدودیت ها را می‌شکند.
بناهای او روشنائی اند و طرح‌های زنده نشانگر این مهم که چگونه چیزی که ظاهراً کم اهمیت است می‌تواند با بکارگیری خلاقیت شکلی نو و بی نظیر بیابد.
او هنر معماری را به صورتی به کار می‌برد که در عین زیبایی قابلیت استفاده داشته باشد.
او معماری را در بی زمان‌ترین معنایش و با شیوهٔ مخصوص به خود به کار می‌گیرد.
او می‌رود به قلب هنر زمان با برداشت‌ها و فناوری عصر حاضر و بینشهایی که عمیقا بیانگر عصر حاضر است.

Frank Gehry فرانک گری روند طراحی و اجرا:

آثار گری به طور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیسهای متعدد، مدلهای کامپیوتری و ماکتهای بزرگ حاصل شده‌است.
اسکیسها و نمودارهای اولیه به مدلهای فیزیکی با مقیاسهای مختلف تبدیل و این مدلها در نهایت به ساخت ماکتهای کامل می‌انجامد.
نکته بسیار جالب در روند طراحی گری در استفاده از رایانه در این روند است.
بر خلاف سایر معماران که از نرم‌افزارهای معمول دوبعدی و سه بعدی مانند CAD و ۳DsMAX برای کارهای خود استفاده می‌کنند
گری از نرم‌افزار کاتیا که یک نرم‌افزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده کرد.

این نرم‌افزار بیشتر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنه‌های مختلف کاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرم‌افزارها دارد.
کاتیا سطوح را تحلیل و بر اساس محدودیت سازه‌ای، کارکردی و اقتصادی پروژه آن را تصحیح می‌کرد.
داده‌های عددی که به این ترتیب بدست می‌آمدند بار دیگر بر روی یک مدل پیاده می‌شدند تا حجمها کنترل شوند و در صورت لزوم تغییر کنند.
این رفت وبرگشت بین مدلهای مطالعاتی و داده‌های دیجیتال بنیاد شکلی پروژه را به وجود می‌آورند.
سپس از داده‌های کامپیوتر برای تهیه پلانهای ساخت موزه استفاده شد.
بنا به گفته یکی از دست اندرکاران اجرای پروژه همه چیز توسط کاتیا کنترل و هدایت می‌شود. کاتیا به ما اجازه خلاقیت می‌دهد.

Frank Gehry فرانک گری روند طراحی و اجرا:

برای تهیه جزئیات اجرایی دقیق از نرم‌افزار سه بعدی XSTEEL که قابلیت تهیه انواع جزییات فولادی را داراست استفاده شد
و در حدود ۸۰ درصد از کار تهیه جزییات اتصالات سازه‌ای پروژه با آن انجام گرفت.
این نرم‌افزار قابلیت ارتباط متقابل با کاتیا را داراست که گری از آن برای طراحی استفاده کرده بود.
برای مثال ابتدا طرح در کاتیا تهیه می‌شد سپس XSTEEL با استفاده از آن مقاطع و اندازه‌ها را مشخص می‌کرد
سپس اطلاعات داده شده دوباره به کاتیا منتقل می‌شد.

در اجرا نیز کاتیا راهگشای بسیاری از مشکلات بود. دوربینهای Total station با استفاده از اطلاعاتی که از این نرم‌افزار می‌گرفتند خطوط اجرایی را مشخص می‌کردند.
سازه فلزی این ساختمان برای تولید در کارخانه توسط کاتیا برنامه ریزی شد و پانلهای نما نیز توسط دستگاه CNC که مستقیما با رایانه و کتیاکنترل می‌شدند تهیه شد
بنا به گفته گری «کاملترین» استفاده از کاتیا را در طراحی و ساخت پانل‌های نما کردند که باعث صرفه جویی زیادی در زمان پروژه شد.
در نهایت می‌توان گفت گری با استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای موجود ثابت کرد غیرممکنها متعلق به گذشته هستند.

مصالحی که غالبا در کارهای او مشاهده می‌شود صفحات فلزی به خصوص تیتانیم،
پلاستیکهای رنگ شده، زنجیرها و کابل‌ها و فولاد و به کارگیری پانلهای مشبک است.
فرمهای تیز گوشه دار، صفحات متداخل، سطوح مواج و منحنی را می‌توان از عناصر ثابت کار گری دانست
بناهای تندیس وار،
فرمهای منحنی،
پلکانهای خارجی،
مصالح نمای فلزی استفاده فراوان از مواد گوناگون،
پنجره‌های بی قاعده و مرکزگریز از نشانه‌های کارهای او می‌توان بر شمرد.

Frank Gehry فرانک گری روند برخی از کارهای گری:

خانه رقصان ۱۹۹۵
موزه گوگنهایم بیلبائو ۱۹۹۷
مرکز مگی،داندی،اسکاتلند ۲۰۰۳
تالار کنسرت والت دیسنی، در لس آنجلس ۲۰۰۳.

www.foga.comCalifornia

ساختمان مرکزی هنرهای نمایشی کالج ریچارد فیشر نییورک

Frank Gehry فرانک گری

تالار کنسرت والت دیسنی لس آنجلس کالیفرنیا ایالت متحده
Frank Gehry فرانک گری

موزه تا ریخ موسیقی سایاتل
Frank Gehry فرانک گری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − 6 =

error: این محتوا غیرقابل کپی است