Herzog de Meuron هرتزوگ و دمویرون
Herzog de Meuron هرتزوگ و دمویرون. پژوهشهای انجام شده در این باره
استاد راهنما دکتر علی امامیان فر
Herzog de Meuron هرتزوگ و دمویر ون قاسم عظیمی موسسه اموزش عالی امین
بهار ۹۶ دانلود فایل پاورپوینت حجم ۱/۸۷ مگابایت کد خرید ۱-۲۹-۰۳
ژاکوب هرزوگ :متولد آبریل ۱۹۵۰، شهر بازیل سوئیس
ژاک دمورن: متولد می ۱۹۵۰، شهر بازیل سوئیس
Herzog de Meuron هرتزوگ و دمویرون نگاهی به اندیشه ها:
نچه كه براي ما جالب است، رابطه بين تصاوير مرئي ونامرئي جهان هستي است… ژاکوب هرزوک.
در تداوم اتفاقاتي كه در تاريخ هنر قرن بيستم روي داده است در دهة ۶۰ شاهد رويكردي از هنر موسوم به مينيماليسم هستیم
مبتني بر خلوص و سادگي در احجام و جلوگيري از هرگونه تزئين و…، مفاهيمی نو را القا می کند.
در این بین نیز گروهی از معماران با استفاده از اتفاقات اين دهه سعي در تبیین ایده ها ونظریات نو با نیم نگاهی به معماری به مثابه یک هنر کاربردی در کنار تجسمی سه بعدی از ذهنیات خویش دارند.
ايده های اين دو معمار: يکی از ابزارهای به کار رفته در ايده های اين دو معمار تركيب مصالح و ساختارهاي مختلف با هم است؛
از نظر آنها، تكنولوژي يك وسيله است نه هدف. اين دو از بحث هاي تكراري و ساختاري تكنولوژي مدرن دوري كرده،
در عوض طرفدار راه حل هايي هستند كه با فرهنگ ساختماني محل قرارگيري پروژه تناسب داشته باشند، مخصوصا بازیافت و تغییر شکل دهی دوباره مصالحی که غیر قابل استفاده هستند.
به عنوان مثال، در سوئيس ميتوان ساختمانهايي يافت كه از بتن مسلح با پوشش چوب يا مواد ديگر ساخته شدهاند.
هرتزوگ و دمورن نيز از چنين سيستمهاي دوگانه اي استفاده مي كنند.
آنها هميشه از ساختارهاي فولادي بهره مي برند كه داراي نماهاي آزاد بوده، با نواع مختلفي از صفحات شيشه اي قابل تنظيم پر ميشوند.
Herzog de Meuron هرتزوگ و دمویرون منتقدین در مورد این دو معمار:
نويسندگاني كه سعي در طبقه بندي آثار هرتزوگ ودمورن دارند، اصطلاحاتي نظير «ميني ماليسم تزیيني» را ابداع كردهاند،
از نبود اتحاد ساختاري در كارهاي هرتزوگ ودمورن بسیار گفته اند، گلايه ها كرده و آن دو را به خلق مجدد شيوه «انبار تزیين شده ونتوري» متهم ساخته اند:
«كار اين دو، چيزي بيش از اينكه يك جعبه تميز سويسي را در يك پارچه زيباتر ومدرن تر بپيچيم، نیست.
در قسمت هاي درونی، حس ادراک فضايي وجود ندارد و لذا اين بخشها در مقايسه با بخشهای شفاف بيرونی دلتنگ کننده به نظر ميرسند…!» .
از همان ابتدا آنها بر اين باور بودند که يکی از اهداف معماری افزايش ميزان ادراك ما از جهان هستي است.
ساختمانها به منزله قالب ها يا فيلترهايی هستند که ديدگاه ما را بر روی شهر يا کشور متمرکز ميکنند.
با استفاده از مصالح مختلف، انعکاس، هندسه و خطوط بنيادين می توان تجربه واقعيت های مختلف مصنوعی، هنری، صنعتی و… را تشديد کرد.
در ساختمانهاي هرتزوگ و دمورن، اغلب لايه هاي عمودي وافقي با هم تركيب ميشوند؛
نماهاي ساختمان ها با بخش هاي شفاف و پوسته هاي طراحي شده موجبات پيدايش نوعي ابهام در ادراك موقعيت دقيق صفحات را ايجاد ميكنند،
خواه اين صفحات از بتن، مس، شيشه، ريگ يا شبكههاي فولادي باشند.
پوششها معمولا براي پنهان ساختن ساختار واقعي زيرين به كار مي روند، خواه اين امر آشكار باشد يا به صورت ضمني مورد توجه قرار گيرد،
معمولا به جاي احساس تودگي , يك نوع احساس بي وزني را القا ميكنند.
Herzog de Meuron هرتزوگ و دمویرون اثار:
Walker Art Center در میناپلولیس مینه سوتای آمریکا، Forum Building بارسلونای اسپانیا:
این ساختمان را سمبل بارسلون جدید میدانند،
ورزشگاه مشترک تیمهای بایرن مونیخ و مونیخ ۱۸۶۰ موسوم به «آلیانز آرنا»،
استادیوم ملی پکن که به ورزشگاه آشیانه پرنده، موزه M. H. de Young Memorial در پارک گلدن گیت سانفرانسیسکو،
مرکز حرکات موزون لابان، تيت مدرن لندن، خانه رودينFrance ، مجموعه هنر مدرن، گوتزGermany ،
كتابخانه دانشگاهGermany ، موزه هنرهاى زيباى سن فرنسيسكو، موزه ی هنرهای میامی.
ستادیوم آلیانز آرانا کار طراحی این استادیوم را شرکت سوئیسی «هرزوگ و دو انجام داده است.
این شرکت در سال ۱۹۷۸ به وسیله پییر دو مورون و ژاک هرزوگ در بازل تأسیس شد.
این شرکت تا به حال برنده جوایز متعدد معماری شده است و طراحیهای منحصر به فردی انجام داده است.
در سال ۲۰۰۶، مجله نیویورک تایمز این شرکت را تحسینشدهترین شرکت معماری دنیا دانست.
علاوه بر ورزشگاه آشیانه پرنده، علاقهمندان ورزش حتما یکی دیگر از شاهکارهای این شرکت را میشناسند:
ورزشگاه مشترک تیمهای بایرن مونیخ و مونیخ ۱۸۶۰ موسوم به «آلیانز آرنا».
Herzog de Meuron هرتزوگ و دمویرون استادیوم ملی پکن یا ورزشگاه آشیانه پرنده:
، کار طراحی این استادیوم را شرکت سوئیسی «هرزوگ و دو مورون» انجام داده است.
سقف فلزی و مشبک ورزشگاه (اصلیترین محل برگزاری بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن) که به آن ظاهری شبیه “آشیانه پرنده” را میدهد.
خصوصیات استادیوم: عرض بنا: ۲۸۴ متر، ارتفاع بنا: ۶۹ متر، ظرفيت استاديوم: ۱۰۰ هزار نفر، الگو سازه اي: (طراحي سازه اي)،
طراحي و الگوي سازه اي بنا را مي توان به سه بخش تقسيم كرد:
هسته بتني سازه، ستون ها و پوسته معماري كه از جنس فلز هستند و سقف استاديوم. هسته بتني سازه به شكل سكويي بتني طراحي شده است
كه وظيفه جاي دادن تماشاچييان و انتقال و هدايت بار زنده استاديوم را به زمين (پي) دارد.
طول بنا: ۳۳۳ متر اين پروژه به علت بهره گيري از ايده هاي خلاقانه و نوآور در طراحي سازه و پوسته معماري مورد توجه معماران و متقدين هنري بوده است.
استاديوم ملي پكن (آشيانه پرنده) نمونه اي برجسته از كاربرد علم زيست سنجي (ارگانيك شكلي) BIOMETRIC در معماري مدرن به شمار ميآيد.
در واقع جنبش ارگانيك شكلي (تقليد از طبيعت) جنبش جديدي نيست.
اين رويكرد، بازبيني نخستين الهامات بشر از طبيعت به شمار مي رود.
در سال ۲۰۰۲ كميته برنامه ريزي شهري پكن، طي مسابقه اي بين المللي كه انجام شد،
ين طرح را به عنوان طرح برنده اعلام كرد، اين استاديوم به عنوان محل برگزاري افتتاحيه و اختتمايه مراسم المپيك نيز اعلام شده است.
Herzog de Meuron هرتزوگ و دمویرون مرکز حرکات موزون «لابان» (Laban Contemporary Dance center):
کاری از دفتر هرتزوگ و دمورن با سيمايي ساده از يك مكعب رنگي،
ه عنوان مجموعهاي از استوديوهاي هنري، كارگاه ها، تئاتر و کتابخانه سعي در برقراري ارتباطي متفاوت تر از شرايط معمول بين مخاطب و رشته هنري مورد نظر دارد.
توناليته رنگي موجود در فضاهاي داخلي و خارجي، فرمهاي نرم و منحني ديوارههاي داخلي،
تلاشي براي برانگيختن احساسات افراد و هدايت و سرمايه گذاري انرژيهاي ايجاد شده بر روي زمينه فعاليتي آنها است.
لابان داراي ۱۳ استوديوي حرکات موزون، با ابعاد و رنگهاي متفاوت است؛
بدنه هر كدام، از آينهها و پنجرههاي بزرگ رو به سايت و راهروهاي اصلي طراحي شده است.
دو پلكان مارپيچي واقع در محورهای ورودي به گونهاي تنديس وار ارتباطات عمودي بين طبقات را ايجاد مي كنند.
ارتباط افقي بنا به وسيله راهروهايي با مفصل بندي هاي دقيق در اطراف سالن تئاتر ۳۰۰ نفر تمركز يافتهاند،
با فرمي آزاد، انعکاسی از خطوط نرم و آلی طراحي شدة سايت است.
كشيدگي پوستة منحني داخل بنا بر سازماندهي سيركولاسيون مجموعه در جهات عمودي و افقي، بخصوص از لحاظ بصري مي افزايد.
ماي بنا از ورقهاي روكش دار فلزي پلی کربنات با توناليته رنگهاي مختلف پوشيده شده است.
Herzog de Meuron هرتزوگ و دمویرون موزه تیت مدرن:
در سال ۱۹۹۴ مسوولان موزه تیت مدرن، مسابقه ای را با شرکت تنها سیزده تیم ترتیب دادند.
رافائل مونئو، تادائو آندو، رنزو پیانو، رم کولهاس، دیوید چیپرفیلد و هرزوگ- دمورن از جمله شرکت کنندگان بودند.
برنده شدن در چنین مسابقه ای، برای دو شریک سوئیسی که کمتر از بقیه رقبا در انگلستان شناخته شده بودند،
سیار خارق العاده بود.شرکتی که مدتی پس از انجام تیت مدرن، برنده یکی از معتبر ترین جوایز معماری روز جهان، جایزه پریتزکر، شد.
از هر چه بگذریم تعداد ۲۲ میلیون بازدیدکننده تیت مدرن در طی این چند سال، نشان از موفقیت پروژه است.
با هر استانداردی که بسینجیم، این عدد یک رکورد محسوب می شود.
اینجا با تیت مدرن معروف روبرو هستیم که در کنارش موزه هنر مدرن ژرژ پمپیدو در پاریس واقع است
و در فاصله ای دورتر موزه هنر مدرن نیویورک، برخی از رقبای آن هستند.
به جرات می توان گفت هر سال بیش از پنج برابر بازدیدکنندگان موزه گوگنهایم بیلبائو فرانک گری از تیت مدرن بازدید به عمل می آید.
>به همین علت اثر گذاری بسیار بیشتری از سایر موزه ها بر عموم داشته است.