louis kahn لویی کان
louis kahn لویی کان پژوهشهای انجام شده در این باره:
استاد راهنما دکتر علی امامیان فر
بررسی سبک و اثار لویس کان گرداورنده نرگس بنی نجاریان زمستان ۹۵ دانشگاه ازاد
اسلامی واحد شاهین شهر دانلود فایل پاور پوینت حجم ۲۱ مگابایت کد خرید ۱-۵۳-۰۳
louis kahn لویی کان
لوئی ایزادور کان ۱۹۰۱-۱۹۷۴معمار استونی-تبار آمریکایی بود.
نام اصلی او «ایتزه-لیب اشموئیلوسکی» بود. درچند موسسه دانشگاهی از جمله دانشگاه ییل، انستیتو تکنولوژی ماساچوست و دانشگاه پنسیلوانیا تدریس میکرد.
او یکی از اعضاء اصلی تیم سیام بود.
او در نیویورک به سال۱۹۷۴ درگذشت.
تاریخ تولد او در جزیره کوره ساره در استونی چندان روشن نیست.
در ۱۹۰۵ با خانواده یهودی خود به آمریکا مهاجرت کرد. از۱۹۲۰تا۱۹۲۴درفیلادلفیا در دانشگاه پنسیلوانیا
که شیوه آموزشی آن شبیه دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس بود تحصیل کرد.
مدت چند سال با شرکتها و دفترهای معماران حرفهای همکاری داشت.
بعد از چندین سفر طولانی به کشورهای اروپایی در سال۱۹۳۷بهپنسیلوانیارفت و در این شهر شرکتی دایر کرد.
و بین سالهای ۵۷- ۱۹۴۷ دردانشگاه ییل تدریس می کرد. از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۱ به روم رفت
و روی معماری روم تحقیق کرد و از سال ۶۱-۱۹۵۷ شروع به تدریس در دانشگاه پنسیلوانیا کرد.
louis kahn لویی کان
زمان اجرای اولین ساختمانهای کان به سال ۱۹۲۵ بر می گردد ولی تا اواسط دهه ۵۰ با اجرای چند اثر توجه آمریکا و جهان را به خود جلب کرد
در واقع کان از اوایل ۱۹۶۰ بود که پا به عرثه شهرت گذاشت.
در آثار کان تجریبات معماری مدرن، الهام اتکلاسیسم یونان و معماری قرون وسطی، معماری اسلامی و حتی آکادمیسم قرن ۱۹ اروپا را می توان دید.
در کل می توان گفت او در اکثریت کارها تحت تاثیر مکتب بوزار بود
و از همین رو در کارهای او یک نوع نگرشی به تاریخ است و به خاطر همین او را به پست مدرنهای تاریخ گرا نزدیک حس می کنیم.
تعدادی از کارهای او در حد پروژه باقی مانده است، پروژهها در بالاترین حد و با پیچیدگی تمام طراحی شده اند
ولی در زمان اجرا، فرمها با انتخاب مصالح مناسب و غالبا طبیعی و سنتی ساده می شوند.
کان برخلاف استادان برجسته پیش از خود نه در پی توضیح است و نه اثبات نوشتهها، و گفتارش با ابهام همراه است.
در کارهای لوئی کان کاربرد دقیق مصالح و بیان قواعد استفاده از مصالح و تنوع استفاده کردن از مصالح مشهود است.
louis kahn لویی کان پنج اصل ثابت
احساس تركيب دركل بنا.
استفاده از مواد و مصالح ساختماني، متناسب با طبيعت آنها.
احساس فضاي معماري به عنوان هدف اصلي.
اهميت نور به منزله ي بخشي از طرح.
تناسب ها و ارتباط هاي معمارانه عامل ديگري كه موجب تداوم منطقي تركيب معماري مي شود رابطه و تناسب بين اجزا و فرم هاي ساختمان است؛
چه از لحاظ مواد و مصالح ساختماني و چه از جنبهي اشكال و ابعاد آن.
اين عامل همواره براي معماران و طراحان ساختمان ايجاد نگراني كرده است.
louis kahn لویی کان معرفی اثار
ساختمان آزمایشگاههای پژوهشهای پزشکی ريچاردز و آزمایشگاههای زیست شناسی دانشگاه فیلا دلفیا ۶۱-۱۹۵۷
نخستين ساختماني كه كان را بلند آوازه ساخت و نمودار انشعاب او از مدرنيسم محض است،
ساختمان آزمايشگاههاي پژوهشهاي پزشكي ريچاردز بود، دانشگاهي كه كان خود در آن كرسي تدريس داشت.
چه چيز اين ساختمان را از روند كلي مدرنيسم زمانه خود متمايز مي كند؟
به نظر مي رسد در اين ساختمان كان هم از رايت متأثر باشد و هم از لوكوربوزيه و ميس ونده رو،
و از همين رو تابع هيچ كدام، و روندي تازه در خود آغاز كرده باشد.
louis kahn لویی کان خانه
از بین آن تعداد خانه هایی که لویی کان طراحی کرده است.
چند خانه مهم از آن ها را که دارای خصوصیات بهتری برای معرفی بود انتخاب گردیده است.
هر کدام از این خانه ها، که در نقشه هایی با مقیاس کوچک آورده شدهاند
دارای بعضی از طرح ها و الگوهای به کار رفته در ساختمان های لویی کان هستند.
کنترل نور، یکی از مسائلی بود که لویی کان در ابتدای کارش بسیار نگران و گرفتار آن بود.
کان در این خانه ها برای رفع مسئله مذکور از سه طریق به حل مشکل پرداخته است:
خانه ویس. در خانه ویس، دیوارهای تالار از پانل های متحرکی ساخته شده
که می توان آنها را به صورت عمودی در ارتباط با میزان نور دلخواه به حرکت درآورد.خانه موریس.
در خانه موریس، سازه اصلی بنا به گونه ای طراحی شده که بتواند ریتم نور را درفضای داخلی ساختمان کنترل کند.
خانه فلیشر. در خانه فلیشر ، شکل و ساختار پنجره ها نشان گر نحوه روشنائی است.
تمام این راه حل ها در بسیاری دیگر از بنا های لویی کان به تکامل رسیده و به کار رفته است.
louis kahn لویی کان موزه هنری كيمبل
فورت ورس ـ تگزاس۷۲-۱۹۶۷ . قرارگيري موزه در باغي كه در اطراف آن زمين وسيع قرار داشته است
باعث گرديده كه اين ساختمان در سطح افق گسترش يابد و براي تأمين نور طبيعي آن از نورگيريهاي سقفي استفاده شود.
به دليل آنكه اشیای موزه در مجموع از آثار ظريف قرن ۱۹ و قبل از آن مي باشد وهمچنين نور فضاهاي موزه به طورطبيعی تأمين مي شود
لذا لوئي كان اشیای آن را نيز با نور طبيعي در معرض دیدن قرار مي دهد. لويي كان در اين موزه نور را به ۲ طريق وارد ساختمان ميكند.
الف ـ نور نقره اي رنگ آسمان كه از شبكه هاي آلومينيومي گذشته و انعكاس آن از صفحات منحني شكل به داخل فضاهاي داخلي هدايت مي شود .
ب ـ نور سبز رنگ كه از انعكاس نور خورشيد برروي برگ ها درختان و گياهان باغچه واقع درسه حياط و صحنه هاي منحني به داخل موزه هدایت مي كند.
louis kahn لویی کان به طور کلی اثار وی عبارتند از:
مجلس ملی بنگلادش در داکا ۱۹۶۲
موسسه اداری در احمد آباد هند ۱۹۶۳
موزه هنر کیمبل۷۲-۱۹۶۶
بیمارستان مرکز ایوب در داکا ۱۹۶۳
گالری هنری دانشگاه یل ۵۴-۱۹۵۰
بنای یادبود شش میلیون یهودی۶۹-۱۹۶۷
ساختمان آزمایشگاههای پزشکی دیچاردز پنسیلوانیا ۶۱-۱۹۵۷
توسعه شهر سازی محله عباس آباد تهران با مشارکتکنزوتانگه
خوابگاه الئونوردونولی اردمن
اقامتگاه دانش جویان دختر کاهابرن مار-پنسیلوانیا
کلیسای موحد نیویورک ۶۷-۱۹۵۹
کنیسه مایکوه اسراییل۷۰-۱۹۶۱٫