Mario Botta ماریو بوتا
Mario Botta ماریو بوتا. پژوهشهای انجام شده در این باره:
استاد راهنما دکتر علی امامیان فر
بررسی فرآیند طراحی ماریو بوتا گرداورنده اعظم یوسفان و زمستان ۹۵ دانشگاه ازاد
اسلامی واحد شاهین شهر دانلود فایل پاور پوینت حجم ۹/۵۵ مگابایت کد خرید ۱-۳۶-۰۳
Mario Botta ماریو بوتا بیوگرافی
متولد ۱۹۴۳ در سوئیس است. در سال ۱۹۵۸ به عنوان کار آموز با مهندسانی چون Luigi Camenisch و Tita Carloni کار کرد
تحصیلات خود را در سال ۱۹۶۱_۱۹۶۴ در « Liceo Artistico »میلان و تا ۱۹۶۸ در l’Istituto Universitario di Architettura ونیز ادامه داد
و همزمان در ساله ۱۹۶۵ در آتلیهCorbusier LeLe به کار پرداخت.
در سال ۱۹۷۰ اولین دفتر مهندسی خود را در راه اندازی کرد،در ساله ۱۹۷۸ عضو فدراسیون مهندسان سوئیس شد.
و پس از آن در سالهای ۱۹۸۲-۱۹۸۷ عضو کمیسیون فدرال هنرهای زیبا بود. اثر او الهام گرفته از اثر Le Corbusier،Carlo Scarpa وLouis Kahnاست.
ماریو بتا پس از ساختن اثر زیادی در کشور سوئیس کم کم به کشورهای خارجی راه پیدا کرد و به یک معمار بینالمللی تبدیل شد.
Mario Botta ماریو بوتا ویژگیهای طرح ها
دقت در توپوگرافی زمین و حساسیت به بوم گرایی، توجه به سادگی در انتخاب الگو های معماری، گرایش به فرم های هندسی،
تاکید بر مهارت های حرفه ای در اجرا، ایجاد فضای سایه روشن در کارها، دعوت طبیعت به داخل ساختمان با استفاده ازفضای باز، تعبیه نورگیر های مشابه در اکثر کارها.
او کار رسمی خود رادر سال ۱۹۷۰ در لوگانو آغاز نمود.
ساختمانهای او اغلب آجری هستند در عین حالی که پهنه وسیعی از مصالح در کارهای او بکار گرفته میشود.
هر زمان که ماریو بوتا منطقه ای را برای خانه ای جدید در نقطه ای بر می گزید،
توجه شایانی به سایت مبذول می داشت و ملهم از علم به ساکنین قدیمی آن نقطه می باشد.
حتی اگر به طور اتفاقی با یک ساختمان که ماریو بوتا طراحی کرده است برخورد کنیم
محال است به حس عمیق حاصل از نظم ترکیبی آن نبریم.
Mario Botta ماریو بوتا گرایش به فرم های هندسی:
گذشتگان همواره با بهره گیری از فرم های خالص هندسی مانند
استوانه، مکعب و مثلث متساوی الضلاع نوعی تضاد با طبیعت را نشان می دادند
و با بکارگیری مصالحی که هرگونه دخل و تصرف مالکانه و تضاد با آهنگ طبیعت را رد می کند حضورشان را در طبیعت دارای نشان کرده اند.
اشکالی که به واسطه آنها می توان به شخصیت قدیمی چیزهای نو شکل بخشید
که نشان گر زبان ترکیبی ماریو بوتا می باشد و در بیش از چهل پروژه ساختمانی طی سی سال آن را به خوبی اعمال کرده است.
ایجاد سایه و روشن در کارها:اگر از نقطه ای دورتر به کارهای بوتا نگاه کنیم خطوط هندسی را می بینیم
که احجام اولیه را در مقابل منظره طبیعی پشت جدا می سازد و از حضوری خبر می دهد که هم غیر قابل انتظار است هم گذشته زمین را تعریف می کند.
خطوط قوی به وضوح بر مقطع فرمی سایه روشن در برابر محیط طبیعی پیرامونش تأکید دارند.
سطوح به واسطه هندسه ای که نور را منعکس می کنند مجسم شده اند.
دعوت طبیعت به داخل ساختمان: یکی از ویژگی های کارهای بوتا گشودگی های بزرگ،حفاظت شده و عقب کشیده شده در قالب پنجره هاست
و شکاف های کوچکی که پیوستگی های دیوار ها را قطع می کند وتبدیل به نقاط مناسب دارای امتیاز می شوند
که از طریق آنها می توان فضای بیرونی را مشاهده نمود و حضور آنها را به داخل به گونه ای معرفی کرد که برای شرایط قابل سکنی ضروری باشند.
ترسیم ارتباطات توسط نورگیر های سقفی پیوسته ای که غالباً ساختمان را از طول به بخش هایی تقسیم می کند تقویت می شود.
این نور گیرها نه تنها نور دهی دارند بلکه وجود وقایع طبیعی مانند باران و برف را در فضای خارج نشان می دهند.
Mario Botta ماریو بوتا اثار:
در اولین ساختمان او ،خانه روحانی در جنس ترتا ، که در فاصله سالهای ۶۳-۱۹۶۱ ساخته شد،
با وجودی که این ساختمان مربوط به دوره قبل از تحصیلات معماری اش بود،
اما خط مشی اصلی کارهای بعدی او را مشخص ساخت.
یکی از آخرین کارهای او که مربوط به بازسازی خانه اپرای اسکالا scala با قدمت ۲۰۰ سال بود،
اعتراض بسیاری از شهروندان میلان را به دنبال داشت.
اما همین ساختمان باعث شد تا رئیس جمهور ایتالیا از او تقدیر به عمل آورده
و وی موفق به دریافت جایزه جامعه نگهداری بافت تاریخی اروپا را به خود اختصاص دهد.
این بدین معناست که او، نوعی تعادل جدید را در جامعه به وجود آورده است
در عین حال با اضافه کردن فضاهایی مورد نیاز به ساختمان موجود،
و نگهداری نمای ساختمان، پاسخی مناسب به نیاز مجموعه داده شده است.
در طراحی مجموعههای مقدس (کلیساها) بوتا با سیر تکاملی تقدس و روحانیت در دوران مدرن رو به رو شد.
به نظر او کلیساها مانند دیگر مکانها، باید فرهنگ جامعه خود را داشته باشند.
Mario Botta ماریو بوتا arosa:
يك منطقه جغرافيايي منحصر به فرد و طبيعي است كه در كوههاي سويس محاصره شده است
و کمپانی … به ماريو بوتا پيشنهاد كرد تا در اين مكان هتلي ساخته شود.
اين سايت پس از بررسي، مناسب و قابل توصيف براي احداث يك هتل بزرگ شناخته شد.
اين مكان فضايي بود براي مجادله انسان با طبيعت و در نتيجه سازش آن با فضاي پيرامونش.
پس با الهام از درختان و محيط زيست اطراف سايت،
ماریو بوتا حجم بنا را به صورت بستري از خاك با سقف هاي اسپيس فرمي (همساز با درختان اطراف) در نظر گرفت است
كه بازديد كنندگان كنجكاو را به هيجان وا مي دارد.
اين بنا در مفهوم ويژه خود به ما يك راه حل فريبنده از طريق تماس بصري كه همان احترام گذشتن به محيط پيرامون خود است ميدهد.
ين هتل داراي فضاهاي عمومي (استخر ، سونا و …) است
كه قرارگرفتن آنها در خارج بنا و قرارگيري يك سلسله تراس با شيب كمي كه هدايت كننده بازديد كننده ها هست فضاي اكتيوي را به وجود آورده است
و طراحي مدولار پلان ها محوديتي براي سازماندهي فضا و عملكرد ايجاد نكرده است.
اسن استراكچر شيشه ايي با نورپردازي داخلي در شب منظره زيبايي در دل كوهستان به وجود آورده است.
ماریو بوتا تأکید میکند که: به وجود آوردن یک اثر معماری یعنی مقاومت کردن در برابر از بین رفتن هویت و نمایش فرهنگ مردم جامعه.
او بر این عقیده است که آثارش توانایی آن را دارند که تأثیر مثبتی بر جامعه داشته باشند. بوتا میگوید:
تجزیه و تحلیل مسائل باعث میشود تا مشکل به درستی درک شود، سپس از طریق درک مستقیم است که مشکلات حل میشود.
مهمترین آثار او:
۱۹۶۷مرکز ملی تحقیقات جوی در بولدر کلرادو ایالات متحده
۱۹۷۱خانههای شخصی در کدنزو کدنزو
Cadenazo ۱۹۷۰-۷۱ ریوا سن ویتل
۱۹۷۵-۷۶ ستبیو (Stabio) لا کسا رتندا
۱۹۹۴ کلیسای سنت جینباتیست د مگنو (Saint Jean-Baptiste d Mogno)، تسین Tessin سوئیس
۱۹۹۴ موزه هنر مدرن سن فرانسیسکو امریکا
۱۹۹۵ کلیسای جامع معاد( La Cathédrale dela Résurrection) اوری فرانسه
۱۹۹۶ کلیسای سنتا ماریا دگلی آنجلی مونته تمروو(Monte Tamaro) سوئیس و موزه جین تینگولیJean Tinguely در بال
۱۹۹۸سینگگ سیمبلیستا دانشگاه تل آویو اسرایل
۱۹۹۹ موزه بنیاد مارتین بدمر، کلگنی سوئیس۲۰۰۰ کلیسای ازنو دی سروزا Azzano di Seravezza ایتالیا
۱۹۷۲-۷۷ مدرسه در مربیو اینفریرMorbio Inferiore، کنتن دود تسین(canton du Tessin)
سوئیس. www.botta.ch