جمعه , 16 آذر 1403
Rem Koolhaas رم کولهاس

Rem Koolhaas رم کولهاس. تحلیل و بررسی اثار

Rem Koolhaas رم کولهاس

Rem Koolhaas رم کولهاس. پژوهشهای انجام شده در این باره:
استاد راهنما: دکتر علی امامیان فر

بررسی فرآیند طراحی رم کولهاس از گرداورنده مهدی کمایی زمستان ۹۵ دانشگاهRem Koolhaas رم کولهاس

شاهین شهر دانلود فایل پاور پوینت حجم ۸/۳۷ مگابایت کد خرید ۱-۳۴-۰۳

Rem Koolhaas رم کولهاس بیوگرافی

رم کولهاس متولد ۱۹۴۴ در روتردام هلند می باشد.
او پیش از اینکه به لندن برای تحصیل در رشته معماری بیاید به عنوان یک روزنامه نگار و نیز نویسنده نمایشنامه های رادیویی و تلویزیونی در آمستردام فعالیت می کرد.
پس از آن به لندن رفت و به تحصیل معماری در مدرسه AA پرداخت.
در سال ۱۹۷۲ با کسب بورس تحصیلی عازم ایالات متحده شد و در آنجا اقامت گزید.

وی در آمریکا شیفته نیویورک شد و با چاپ کتاب “هذیان نیویورک (Delirious Newyork)” در سال ۱۹۷۸ به زودی مشهور گشت.
حدود بیست سال بعد کولهاس با کتاب “کوچک، متوسط، بزرگ، کلان (S,M,L,XL)” نشان داد
که ایده اصلی مدرنیسم با معماری و شهرسازی امروزی در تضاد است
و برای حل مسائل امروز باید با توجه به واقعیت که وی آن را “رئالیسم نو” می­نامد، روح اصلی مدرنیسم را احیاء کرد.
موضوعاتی که کولهاس با پیوستگی شایان توجه به آنها می­پردازد، از یک واحد مسکونی تا شهر و کلانشهر توسعه می­یابند.

Rem Koolhaas رم کولهاس شهرسازی:

رای او معماری و شهر باهم عجین هستند.
او معتقد است که بدون داشتن ایده ای از شهر، فعالیت در زمینه معماری یک تجربه ناکامل باقی می­ماند
بدین ترتیب وی با ارائه نظریات خود در باب شهرسازی، شهر آرمانی سه میلیون نفره، Plan Voision
و شهر تابان لوکوربوزیه را که همگی بر اساس سیاست “تخریب از بن” طراحی شده اند رد می­کند.
معتقد است که برخلاف مدرنیست­ها که از شبکه راهها و دیگر تجهیزات شهری برای ایجاد وحدت فیزیکی و یگانگی عملکردی استفاده می­کردند،

اکنون این شبکه ها، شهرها را به بخش­های کاملا محصور و یا بن بست تقسیم می­کنند.
در واقعیت­های جدید شرایط بینابینی وجود ندارد، برعکس بخش­های مختلف و کاملا جدا از هم یا بصورت مکمل و یا رقیب عمل می­کنند.
در این نوع شهرها دیگر نمی­توان به دنبال شرایط ایده آل گشت؛
بلکه برعکس باید از بی­ثباتی، اتفاق و نقص، بهره کشی فرصت طلبانه نمود.

Rem Koolhaas رم کولهاس شهرسازی:

کولهاس معتقد است که سیاست تخریب از بن که بدون آن معماران قرن بیستمی چون لوکوربوزیه هیچ چیز را ممکن تصور نمی کردند،
می­توانند در مورد بخش­هایی از شهر که کاملا فرسوده است اعمال شود، یعنی بخش­هایی که نجاتشان غیر ممکن است،
برعکس بخش­هایی از شهر قدیمی که استحقاق نگهداری را دارد باید با نهایت دقت تحکیم شود.
کولهاس نشان داد که روح مدرنیسم بیش از “تمامیت وحدت دار” با واقعیتهایی تکه تکه و خرد شده سروکار دارد که ظاهرا تحت قاعده واحدی قرار نمی­گیرند
و به جای زیبایی شناسی ناشی از “تعمق”، زیبایی شناسی قابل درک از طریق “حرکت” مطرح است.

حرکتی که وی از آن سخن می­گوید با آن حرکتی که لوکوربوزیه و گروپیوس مطرح می­کردند متفاوت است.
در معماری مدرن آغازین اثر معماری از طریق حرکت در بیرون و درون ساختمان درک می­شود
، اما امروزه با توجه به اینکه وسایل ارتباط جمعی الکترونیک و وسایل حمل و نقل عمومی شیوه و سرعت کشف و درک معماری را تغییر داده ­اند،

حتی عامل زمان به عنوان بعد چهارم معماری نمی­تواند مساله طراحی را حل کند. ما با زمانیت های مختلفی روبرو هستیم که معمار قادر به کنترل آن نیست.
همانطور که زمان خرد شده است، واقعیت فیزیکی شهرهای ما نیز خرد شده اند.

Rem Koolhaas رم کولهاس اثار:

یکی از مهمترین پروژه های کولهاس مرکز هنر و تکنولوژی رسانه ای “ZKM” است که برای شهر کالسروهه طراحی شده بود.
بنا می­بایست به لابراتواری تبدیل می­شد که افراد بتوانند در مورد رابطه پرابهام هنر و تکنولوژی تحقیق کنند،
به همین دلیل به این مرکز لقب باهاس الکترونیک داده شده بود.

هر چند کولهاس پس از سه سال کار و تهیه کلیه نقشه های اجرایی موفق نمی­شود که باهاس الکترونیک را بدلیل انصراف شورای شهر بسازد،
اما چیزی را که در طی زندگی حرفه ایش بوجود می­آورد بی­شباهت به باهاس گروپیوس نیست.
>وی علاوه بر تحقق بخشیدن به طرح هایش در مقیاس خرد و کلان و ارائه نظریات و تئوری های نو در زمینه های مختلف،

دفاتر معماری OMA و AMO را بنیان نهاد که بطور مثال بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ در مدرسه-
دفتر AMO حدود ۵۰۰ نفر بیش از ۱۲۰ پروژه معماری،شهرسازی و تحقیقاتی را اداره کرده اند.
هرچند طرح های ساخته شده به نسبت کل، بسیار کم است
اما تولید اندیشه در دفتر کار وی اعجاب انگیز است، بطوری که افرادی که بعدها تحت عنوان معماران مولف،

گروه هایی نظیر MVRDV، FOA و … را بنا نموده اند، مدتها در دفتر معماری کولهاس به کار اشتغال داشته اند.

Rem Koolhaas رم کولهاس بنيان‌هاي فكري:

كولهاس در يكي از مصاحبه‌هايش گفته است كه: من هميشه  آرزو داشتم كه در سياست‌گذاري‌هاي كلان جامعه نقش داشته باشم.
وقتي در حوزه روزنامه‌نگاري فعاليت كردم به ارزش و اهميت رشته معماري پي بردم و فهميدم
كه معماري از رشته‌هايي است كه مي‌تواند با سياست جهانی همگام شود به همين دليل روزنامه‌نگاري را رها كردم و به سراغ معماري رفتم.

كولهاس آگاهانه معماري را انتخاب كرده است و تاثيري كه حرفه‌ روزنامه‌نگاري روي او گذاشته اين است
كه هميشه به دنبال ايده‌هاي بسيار جنجالي و به تعبيري ژورناليستي است.
به عنوان مثال در پروژه تئاتر رقص لاهه براي اولين بار در معماري  فضاي معلق را مطرح مي‌كند
يا مثلا در برج مركز تلويزيون چين الگوي برج‌هاي تجاري را تغيير داده است مي‌بينيم
كه ۷۰ متر كنسول دارد يعني ۷۰ متر ساختمان در فضا معلق است.

Rem Koolhaas رم کولهاس بنيان‌هاي فكري:

به همين دليل مي‌توانيم بگوييم كه ايده‌هاي كولهاس هميشه مي‌خواسته ساختارهاي موجود را بشكند و فراتر برود و چيزهاي جديدتري را مطرح كند.
بنيان‌هاي فكري كولهاس به طور خاص برپايه فرهنگ و تمدن غرب است.
يكي از شاخص‌ترين مسائلي كه مي‌شود آن را در ايده‌هاي او بازشناسي كرد، انديشه‌هاي ژاك دريدا است.
به عنوان مثال دريدا مي‌گويد كه ما در تقابل‌هاي دوگانه هميشه جانب يك طرف را مي‌گيريم
مثلا بين زن و مرد در تاريخ هميشه به حرف مرد بها داد‌ه‌ايم
ا … كولهاس هم در آثار خودش به دنبال روي دوم سكه مي‌گردد، مسائلي كه تاكنون به آنها توجهي نشده است..

كولهاس از آن دسته آدم‌ها است كه اعتقادي به استفاده از منابع هنري ديگر در معماري ندارد.
معتقد است ايده‌هاي معماري بايد از دل معماري بيرون بيايد. کولهاس مهمترین معماردهه ی آخر قرن بیستم است.
معماران شناخته شده ای چون: زاها حدید . وینی ماس . فرشیده موسوی . و…….در مدرسه omaبه کار اشتغال داشته اند
و بر حول محور کولهاس –ودر یک داد وستد –در زمینه ی معماری و شهر سازی  به تولید اندیشه پرداخته اند.

Rem Koolhaas رم کولهاس ساختمان cctv.

ساختمان cctv – رم کولهاس ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین مساحتی بالغ بر ۵۵۳۰۰۰ متر مربع دارد که O.M.A (دفتر و تیم طراحی رم کولهاس) آن را طراحی نموده است.
این طرح از دو بخش یا دو ساختمان مجزا تشکیل شده.
ساختمان اصلی در بر گیرنده استدیوهای پخش برنامه، ماهواره ها و بخش اداری و … است، ارتفاع آن ۲۳۰ متر و مساحت آن ۴۰۵۰۰۰ متر مربع می باشد.
و به شکلی نمادین (از نظر مقیاس شهری) به صورت دو برج طراحی شده است که در ارتفاع به یکدیگر می رسند
و مکعبی را تکمیل می کنند که در نقطه شروع دو برج (طبقات پائینی) در سمتی دیگر ساخته اند.

Rem Koolhaas رم کولهاس ساختمان cctv.

ساختمان دوم که O.M.A آن را طراحی کرد در بر گیرنده هتل، سالن آمفی تئاتر و فضای نمایش است
که در کنار برج اصلی و به صورت یک تک برج با مقطع سهمی شکل خود نمایی می کند. مساحت این ساختمان ۱۱۶۰۰۰ متر مربع می باشد.
نکته قابل ذکر در تفکر و ایده طراحی C.C.TV توجه به مقیاس شهری و نقش ساختمان در مقیاس شهری است
که از خصوصیات کارهای خیلی خیلی بزرگ (به تعبیر کولهاس X.X.L ) رم کولهاس می باشد.

نکته دوم در کار کولهاس به تصویر کشیدن فضا است! بخش تهی که با شکل و فرم اثر، به نوعی قاب شده، را می توان نمایش فضا دانست که تا قبل از آن مرسوم نبوده است.
کولهاس فضا را درست مانند حجم به نمایش گذاشته است، که سهم عمده این نمایش را می توان به فرمهای ناپایدار و تغییر ماهیت داده در هر سمت داد.
نکته سوم چیدمان فرمها، تداخل و تقابل آنها با یکدیگر می باشد که تجزیه آن را به دو بخش داخل و خارج مشکل می سازد.

Rem Koolhaas رم کولهاس دیگر اثار کولهاس عبارتند از:

دیگر اثار کولهاس عبارتند از: کنگره بزرگ لیل فرانسه-ساخته شده ۱۹۹۱،
مسکن جهانی نکسوس  فوکوکا .ساخته شده .۱۹۹۱،
ویلا دال آو –فرانسه  ساخته شده ۱۹۹۱،
تئاتر رقص هلند.لاهه هلند.ساخته شده ۱۹۸۷،
موزه معماری روتردام.هلند، مرکز هنرهای معاصر رتردام-هلند،
ترمینال دریایی زیبرگ .بلژیک،
آموزشگاه .اوترخت.هلند ساخته شده ۹۶-۱۹۹۲،
کتاب خانه عمومی سیاتل آمریکا،
سفارت هلند دربرلین .آلمان،
خانه ی بردو فرانسه ساخته شده ۹۸-۱۹۹۴،
شهر موسیقی پورتو
، شعبه مرکزی پرادا نیویورک  آمریکا ساخته شده .۲۰۰۴-۱۹۹۹٫

  www.oma.eu.

ساختمان مرکزی چینcctv
Rem Koolhaas رم کولهاس

کتابخانه مرکزی سیاتل
Rem Koolhaas رم کولهاس

سالن موزیک کاسادا
Rem Koolhaas رم کولهاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − نوزده =

error: این محتوا غیرقابل کپی است