یکشنبه , 30 شهریور 1399
Zaha Hadid زها حدید تحلیل

Zaha Hadid زها حدید تحلیل، بررسی اثار و فرایند طراحی معماری.

Zaha Hadid زها حدید تحلیل

Zaha Hadid زها حدید تحلیل. پژوهشهای انجام شده در این باره:
استاد راهنما: دکتر علی امامیان فر

بررسی معماری زاها حدید گرداورنده محبوبه منتی زمستان ۹۵ دانشگاه اشرفی اصفهانیZaha Hadid زها حدید تحلیل

دانلود فایل پاور پوینت حجم ۶/۱ مگابایت کد خرید ۱-۳۰-۰۳

نگرشی بر آثار بانوی معمار زاها حدید گرداورنده سلیمان نادری لردجانی زمستان ۹۵Zaha Hadid زها حدید تحلیل

دانشگاه شاهین شهر دانلود فایل پاورپوینت حجم ۳۱/۴ مگابایت کد خرید ۲-۳۰-۰۳

Zaha Hadid زها حدید تحلیل بیوگرافی

تولد ۱۹۵۰ بغداد کهن ترین خاطره ای که زاها را در دوران کودکانه اش به خانه سازی و طراحی دکور عروسکهایش تشویق کرده است
(بازسازی خانه عمه اش به دست یکی از دوستان معمار پدرش بود) اطفاق شاخص دیگر در همین ایام به همراه پدر بازدید از بازمانده های تاریخی شهر های سومری در شمال عراق است.
او می گوید : تصاویر آن ویرانه های کهن هرگز از ذهنم خارج نشد، شاید همین باعث شد که فضا و پلان های شهری را همیشه در معماری ام مد نظر داشته باشم.
، در ۲۱ سالگی حدید وارد انجمن معماریAA، میدان مدفورد لندن شد.

او دراین مدرسه به شدت تحت تأثیر نظریه پردازی های رم کولهاس والیاس زنقلیس قرار گرفت و ازهمین زمان بود که به هنرسوپرماتیسم گرایش پیدا کرد
و درنهایت به هسته اُام اِی OMA به رهبری رم کولهاس پیوست.
شخصیت کولهاس با سابقه عصیان گری ماجراجویی و خبرنگاری به ویژه در دوران جوانی در اندونزی،
حدید راتشویق به گام نهادن درعرصه های متفاوت نمود،
در این دوران، اواخر دهه هفتاد، جهان از نظر فکری وارد عرصه پَسامدرن شد و انتقادات همه جانبه سازمان یافته
به اصول مدرنیسم به طور شناور درتمام صحنه های هنری وتحلیل عصرنوین مطرح گردید.

حدید درسال۱۹۷۷ میلادی، با درجه عالی فارغ التحصیل شد و بعد از همکاری با کولهاس شروع به تدریس در مدرسه معماری انجمن معماران؛ ای ای لندن نمود.
زاها حدید دفتر معماری خویش را به سال ۱۹۸۷ میلادی درلندن دائر نمود.

Zaha Hadid زها حدید تحلیل سبک کاری

او در کارهایش با بهره گیری از مفاهیم فضایی جدیدی که تقویت کننده مناظر شهری موجود هستند،
>زیبایی شناسی نظری ای (غیر عملی) را پیگیری و تجربه می کند که از طراحی شهری تا طراحی داخلی و مبلمان را در می گیرد.
حدید اساس معماری را در نحوه فکر کردن به آن می داند.

او در کارهای خود از حرکت، ایجاد فضاهای خالی و فرم های کشیده افقی استفاده می کند ضمن رعایت اصول زیبایی شناسی،
شرایط محل و مقتضیات شهر را هم در نظر می گیرد. در کارهای او تعهدی راسخ به مدرنیسم دیده می شود.
حدید با ایده ها و طرح هایش قوت تازه به مدرنیسم و فولدینگ بخشیده و پایه های اصلی دیکانشتراکشن را محکم ساخته.

Zaha Hadid زها حدید ایستگاه آتش نشانی ویترا – آلمان (۱۹۹۴)

این پروژه درآلمان، بین سالهای ۱۹۹۰و۱۹۹۳ میلادی؛ طراحی و ساخته شده است.
مهمترین مسئله ای که در آغاز این پروژه ذهن زاها حدید را به خود مشغول نموده،
چگونگی گسترش طرح در حاشیه های سایت و نحوه همجواری  با بناهای اطراف،
ضمن خلق فضاهای عمومی کارآمدبوده است.

به زبان ساده استفاده از تجزیه برای بازکردن راه فرم سیال درسایت به علاوه،
چگونگی ابداع یک خط اِلمان درمیان خط آسمان موجود در سایت نیز در فرایند طراحی مطرح بوده است.
که با ساخت یک سری دیوار به نحوی  فضاهای بزرگ وکوچک بتوانند درمیان آنها ایجاد شوند.
همین ایده ی دیوارهای متوالی، فضاها راتشکیل داده و نوعی دگرگونی ازصفحه به حجم ایجاد نموده.
ایده  حدید در اینجا دیگر پراکندن نیست، بلکه آنچه مدنظر اوست ساخت فرمهای متعدد و وحدت بخشیدن به فرمهاست.

تعریف فضا وکاربرد نمایشی ساختمان نقطه آغازین توسعه ی کانپست اثراست؛
تعدادی دیوار لایه لایه وخطی ایجاد می شود وطرح ایستگاه آتش نشانی درفضای بین این دیوارها قرار می گیرد
که طبق نیازهای کاربردی سوراخ میشود، کج می شود و می شکند.
هدف معمار ساختن فضا به سیال ترین شیوه ممکن بوده به نحوی که درهر کجای این بنا قرار بگیرید،
بتوانید همه جا را ببینید .به علاوه تلاش شده است، تا شفافیت نه ازطریق به کارگیری مصالح شفاف بلکه در عین استفاده از بتن ایجاد گردد.

Zaha Hadid زها حدید ایستگاه آتش نشانی ویترا – آلمان (۱۹۹۴) سازه

کل ساختمان متناسب با بافت و کارکرد از بتن اکسپز ساخته شده است در این بنا توجه خاصی به تیزی لبه ها شده
و از هرگونه الصاق و روکش کاری برای لبه ها، بام و نما اجتناب شده است.
ایستگاه آتش نشانی ویترا به عنوان بنایی مجزا ایجاد نشده است،
بلکه حکم کناره بیرونی منطقه ای نما سازی شده را دارد که به جای اشغال فضا در واقع آن را تببین می کند.

دیوارها نقشی فعال در این میان دارند و متناوباً میان فضای تهی و حجم جای می گیرند
و این امکان را به  ساختمان می دهند که ایمن و در عین حال محصور باشد .
هندسه ساختمان نشان دهنده تلاقی دو هندسه تشکیل دهنده این منطقه است
و ریشه در آن دارد،  برخورد جهت های مجتمع کشاورزی و پهنه گسترده راه آهن به عنوان دو عنصر شاخص تعریف کننده بافت ایستگاه آتش نشانی نمود یافته است .

Zaha Hadid زها حدید ایستگاه آتش نشانی ویترا – آلمان (۱۹۹۴) طراحی

با گذر از میان فضاهای ایستگاهای مذکور می توان ماشین های قرمز رنگ و بزرگ آتش نشانی را به اجمال دید.
خطوط حرکت آنها که نقوشی را شکل می دهند بر روی زمین شکل بسته است.
کل ساختمان نشان از جنبشی دارد که گویی فعلاً یخ بسته است و در واقع نشان دهنده کشمکش های گوش به زنگ بودن و توان بالقوه فعالیت در هر لحظه است.

طرح بنا دو بخش متفاوت رادر هم می آمیزد و پارکینگ ماشین های آتش نشانی ونیز مکان فراهم آوری تسهیلات گوناگون برای آتش نشانی،
اندیشه کلی دیوارهای قرار گرفته در کناریکدیگر هر دو بخش یادشده را در بر می گیرد
و از آن طریق فصل مشترک این دو را نوعی شکستگی یا خمیدگی درخط بنا نمایان می سازد.

داخل آن دسته از فضاهایی که نیاز به عایق بندی دارند اندود گچ شده است دیواره های سرویس بهداشتی کاشی کاری گردیده است.
>رختکن که میان فضاهای تعویض لباس و پوشش مناسب قرار دارند. به ترتیب از فلز و فلز زنگ زده ساخته شده اند.
دیواری طلایی رنگ در انتهای اتاق بهداشتی به سمت بیرون متمایل شده است.

نورپردازی نیز با معماری درهم آمیخته و مبنای خطی دارد و نه نقطه ای.
این خطوط بر روی صفحه به گونه ای تنظیم شده که نور از برشهای خاصی بیرون بزند
و نه انکه به شکل حجم هایی باشند که نوعی سربار فضا به شمار می آیند،
خطوط نور دقت لازم  و حرکت سریع را در درون ساختمان هدایت می کنند.

Zaha Hadid زها حدید مرکز هنرهای معاصر

مرکز هنرهای معاصر ، سین سیناتی – ایالات متحده (۱۹۹۸):
این بنا در شش طبقه مجموعه به مساحت ۸۵۰۰ متر مربع طراحی و اجرا شده است
که از این مقدار ۱۶۰۰ مترمربع به قضای نمایشگاهی  و بقیه فضا شامل موزه فضای اجرای نمایش،
کتابفروشی، کافه تریا و فضای اداری می باشد.
این بنا با مجموعه ای از ترکیب هم زمان  نشانه ها، کاربرد رنگ، تصویر، مصالح، اجرای فنی و ظرافت بالای تکنولوژی، اثری موفق در خلق فضا و هماهنگی در بیان است.

حدید با مهارتی خاص ، با برجسته کردن ترکیبات سیاه و سفید در نما ، بنا را با پر و خالی های فضای شهری اطراف مرتبط کرده است.
جلوه بیرونی ساختمان هنرهای معاصر، خود یک هنر نوین است.
حدید معتقد است که معمار باید پتانسیل تولید فرهنگ را داشته باشد، وی اعتقادی به تحمیل ایده هایش به مردم ندارد اما معتقد است
که باید قادر باشیم آنچه را که درآینده درشرف وقوع است راتجسم کرده وبه عنوان یک معمار،
به عادات مردم احترام بگذاریم و در عین حال فرم هایی از زندگی را طراحی کنیم که نتیجه اش برانگیختن ذهنیت انسانها و رشد و تکامل شخصی آنها است.

خود حدید در مورد فضای لابی این مجموعه می گوید: لابی عمومی جایی است که هر کس می تواند
به آن وارد شود به طوری که مردمی که حتی در حال قدم زدن و گذشتن از خیابان هستند
نیز می توانند وارد آن طبقه شوند، پس تنها به درد استفاده نمایشگاهی نمی خورد.

 لیستی از کارهای زاهد حدید :

۱۹۹۴ ایستگاه آتشنشانی ویترا آلمان
مرکز هنرهای معاصر( ۱۹۹۸)
ساختمان نمایشگاهی(۱۹۹۹)
پارک سوار و ترمینال هونهایم شمالی – فرانسه (۲۰۰۱)
جایگاه اسکی پرش استرالیا ۲۰۰۲
مرکز علمی Phaeno آلمان ۲۰۰۵
ساختمان مرکزی BMW آلمان (۲۰۰۵)
مرکز نمایش هنرهای معاصر سینسیناتی آمریکا (۲۰۰۳)
ایستگاه قطار سریعالسیر  ایتالیا (۲۰۰۶)
تله کابین نوردکیتین باهن استرالیا (۲۰۰۷)
موزه حمل ونقل گلاسیکو (۲۰۰۹)
مرکز ملی هنرهای معاصر ایتالیا (۲۰۰۹)
مرکز فرهنگی ورزشی هرالت – فرانسه (۲۰۰۹)
موزه گوگینایم تایوان (۲۰۰۹)
مرکز مگی در بیمارستان ویکتوریا (۲۰۰۶)، کرکالدی، اسکاتلند
ترن هوایی (۲۰۰۷) اینسبورگ، اطریش
موزه المپیک آبی لندن (۲۰۱۲)
مرکز هنرهای نمایشی ابو ظبی.

www.zahahadid.com

ساختمان مرکزی BMW آلمان (۲۰۰۵)

Zaha Hadid زها حدید تحلیل

ایستگاه آتشنشانی ویترا آلمان
Zaha Hadid زها حدید تحلیل

مرکز نمایش هنرهای معاصر سینسیناتی آمریکا (۲۰۰۳)
Zaha Hadid زها حدید تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

error: این محتوا غیرقابل کپی است