سه شنبه , 1 مهر 1399
Tadao Ando تادائو اندو

Tadao Ando تادائو اندو. بررسی اثار

Tadao Ando تادائو اندو

Tadao Ando تادائو اندو. پژوهشهای انجام شده در این باره:
استاد راهنما: دکتر علی امامیان فر

Tadao Ando تادائو اند و گرداورنده حامد مشهدی زمستان ۹۵ دانشگاه ازاد شاهینTadao Ando تادائو اندو

شهر دانلود فایل پاور پوینت حجم ۵/۳۵ کد خرید ۱-۳۷-۰۳

Tadao Ando تادائو اندو بیوگرافی

تاداوآندو در سال ۱۹۴۱ در اوساکای ژاپن به دنیا آمد، آندو از سن ۱۰-۱۷ سالگی در یک کارگاه نجاری کار می کرد.
وی اغلب به ساخت مدل‌های چوبی ازکشتی و هواپیما می پرداخت،
او صنعت و ساختار سنتی چوبی ژاپنی را از یک نجار که مغازهٔ او در خیابان مقابل خانه شان بود، فرا گرفت.

از سال ۱۹۶۲-۱۹۶۹، در دههٔ ۲۰ سالگی، آندو تصمیم به یادگیری خودآموز مستقیم معماری گرفت،
که او را به خارج از ژاپن برای مشاهدهٔ معابد، مقابر و چای خانهها، به اروپا، آفریقا و آمریکا برد.

او معماری را با رفتن و دیدن ساختمان های واقعی و مطالعهٔ کتاب هایی در مورد کارهای معمارانی از قبیل:
لوکوربوزیه، لودویش میس فن در روهه، آلوار آلتو، فرانک لوید رایت و لوئی کان یاد گرفت.
وی قبل از بازگشت به اوساکا در سن ۲۸ سالگی و باز کردن دفترش،
به عنوان استادیار در دانشگاه‌های توکیو، هاروارد, دانشگاه کلمبیا بوده است.

Tadao Ando تادائو اندو

او در اوساکا آغاز كرد و در سال ۷۰۱۹ م كارگاه شخصي خود را در زادگاهش داير نمود
و تاكنون بيش از صد و پنجاه پروژه معماري را طراحي كرده است.
مصالح معماري آندو، بتن خام، خورشيد، آسمان، سايه و آب است.

تأكيد او بر اين نكته است كه استفاده كنندگان از بنا بايد طبيعت را تجربه و احساس كنند
و اينها همه ريشه در سنت منطقه اي زيستگاه او كانزايي دارد.
از مشخصات اثار وی استفاده از بتن یکپارچه و مسطح است.
عناصر اصلي و متناقص معماري آندو عبارتند از نظم، مردم و احساسات انساني.

او در معماري خود، به گونه اي متضاد آنها را با هم ارتباط مي دهد و ميان آنها تفاهمي ايجاد مي كند:
فرم در برابر فرم و فضا، داخل در برابر خارج و طبيعت در برابر هندسه.
آندو از جذابيت فرم صرفنظر كرده و بر جذابيت فضا تأكيد مي ورزد.
او اعتقاد دارد كه فرم، از تأثير فضايي مي كاهد و در نتيجه، جذابيت معماري را محدود مي كند.

Tadao Ando تادائو اندو افتخارات

هيأت داوران مدال طلاي اتحاديه جهاني معماران UIA در سال ۲۰۰۵ تادائو آندو،
معمار ژاپني، را به عنوان برنده اين مدال انتخاب کرد.
بيانيه هيأت داوران مدال طلاي UIA در سال ۲۰۰۵ به شرح زير است:
تادائو آندوي جوان، در ميانه دهه ۷۰، با خانه­ هاي رديفي شهري کوچک در Sumiyoshi،
اوزاکا، بطور مؤثر پا به عرصه معماري بين­ الملل گذاشت.

او در اين پروژه، از طريق ايجاد رابطه­اي کامل با محيط اطراف، يک جهان کوچک، يک فضاي بي­نهايت ساده، خلاصه و باشکوه، خلق کرد
و با استفاده از بتن مسلح اکسپوز، حساسيت و توجه ويژه­اي از خود نسبت به جزئيات و نيز کيفيات خاص ساختماني نشان داد.

Tadao Ando تادائو اندو اثار

در شهر کوچک ایباراکی ، ۲۵ کیلومتری بیرون اوساکای ژاپن ، یکی دیگر از کارهای معماری تادائوآندویعنی کلیسای نور قرار دارد.
کلیسای نور دارای چهارچوب فلسفی آندو است: طبیعت، نور، ادراک فضایی و ساختارهای سیمانی.
این ساختمان در سال ۱۹۸۹ تکمیل گردید. کلیسای جدید در اولین مرحله در سال ۱۹۸۹ طراحی و ساخته شده
و با طراحی مجدد محیط بعدا در سال ۱۹۹۹ تحت طراحی زیباشناختی آندو تکمیل تر گردید.
از نظر آندو ، کلیسای نور نوعی معماری دوگانه یعنی ماهیت دوگانه توپر، خالی، نور و تاریکی ، محوطه بسته،  محوطه باز و آزاد می باشد.
این دوگانگی یکی قشای بدون تزیین و خالص را منصور می سازد.
رخورد نور و توپر بودن موجب حس معنویت و جدایی از دنیا می شود. بکارگیری مواد سیاه به این دوگانگی در فضا افزوده است.

ساختار سیمانی و بتونی باعث تفکیک نمای کلیساهای سنتی و زیباشناختی آن شده است.
در کنار یک بیرون آمدگی از نمای جلویی شرقی، کلیسا از پوسته و بدنه بتونی تشکیل شده است.
این بتون موجب تیرگی و افتادگی کلیسا شده است که نوعی تواضع و فروتنی را نشان می دهد.
به عنوان میراثی از حداقل معماری، دیوارهای جلویی سمت شرقی علایم معنوی و عرفانی را در کلیسا ارائه می دهد.

به طور وسعی می توان گفت کلیسای نور آندو نمایی کوچک از موجودیت مذهبی،
تا نمایی از یک صلیب است که به طور به هم ریخته نامعلوم و تعریف نشده می نماید.
گرچه بیش از شش دیوار و سقف وجود ندارد، تمام سطح طراحی نوعی زیبایی را می نماید که توسط آندو در ساختمان به ظاهر نامعین جلوه می کند.
به عنوان یک ساختار مدرن و کوچکی از کلیسای نور می توان نوعی خلوص در معماری را با جزئیات آن یافت کرد.

Tadao Ando تادائو اندو اثار کلیسا بر روی آب

این کلیسا به شکل دو مکعب مستطیل در جلوی یک استخر بزرگ که به سمت رودخانه طبیعی کوچک می رود واقع شده است.
مکعب مستطیل بزرگتر به شکل یک عبادت گاه کوچک می باشد و به ورودی آن با مکعب مستطیل کوچکتری با پلکان نیمه مارپیچ برخورد می کند.

به منظور جداسازی کلیسا از هتل که پشت آن قرار دارد دیوار اِل مانندی،
در امتداد مسیر جنوبی و شرقی ساختمان تا امتداد لبه استخر کشیده شده است.
جهت ورود به ورودی کلیسا، بازدید کننده ها بایستی از یک مکعب مستطیل شیشه ای و آهنی در قسمت پایانی شمالی وارد شوند،
که چهار صلیب بتونی بزرگ در آن قرار دارد و منظره ای خیره کننده را ترسیم می کند.

این مسیر به این چهار صلیب ختم شده و سپس به سمت پایین به پلکانی مارپیچ تاریکی متصل و سپس به مکعب مستطیل بزرگتر در عبادتگاه کوچک در زیر می رسید.
در مدخل ورودی به عبادتگاه کوچک، بازدیدکنندگان منظره استخر و درختان اطراف و صخره ها را از طریق یک دیوار شیشه ای می توانند مناظره کنند.

سه دیوار دیگر از بتن ساخته شده اند که یک چهارچوب آهنی صلیب در وسط استخر و حوض قرار دارد.
این عبادتگاه کوچک یکی از مکان های مطلوب برای برگزاری آیین ازدواج برای زنان جوان و مراسم های ازدواج در هر سال می باشد.
دیوار شیشه ای بزرگ بیشتر مواقع جهت مقابله با خسارات آب و هوایی بسته می باشد اما در مراسم ها و آیین ها باز می باشد
که مهمانان با دنیای طبیعی نامشخص بیرون از پنجره ها احساس یگانگی می کنند.

برخی دیگر کارهای اندو عبارتند از:

نمازخانة كوه روكو (كليساي باد)
معبد آب
خانه Raw
مجتمع تجاري تايمز ۲
پروژه ناكانو شيما ۲
موزه نائو شيما.

www.andotadao.org

کلیسای روی اب
Tadao Ando تادائو اندو

موزه هنری فورت ورس
Tadao Ando تادائو اندو

کلیسای نور
Tadao Ando تادائو اندو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + ده =

error: این محتوا غیرقابل کپی است